Inlägg



Kujala Erkki, edustaja

Rubrik:
Den nya äktenskapslagen (Ombudsinitiativ 2/2015)

Plenum:
Fredagen den 8 maj 2015 kl. 10.00

Text:
Arvoisa puheenjohtaja, hyvät edustajatoverit. Puhun nyt ihan rakkaudella piispa Häkkisen avajaissaarnassaan kehotuksen mukaisesti ja totean vielä, että Yrjö Jylhää lainatakseni: "On katseeni hellä, vaikka sanani ovat kovat". En olisi uskonut, että tällaista asiaa ja aloitetta joudutaan vielä kirkolliskokouksessa käsittelemään ja kantaa ottamaan. Aloite on mielestäni kovin ennen aikainen ja peruslähtökohdaltaan sellainen, ettei se kuulu edes kirkon toimialaan. Myönnän kyllä tuon pappien ongelman tulevaisuudessa, johon täällä Kalervo Salo jo alussa viittasi mutta tässä on tullut jo niin selvää tekstiä ja ilmeisesti tästä meidän keskustelusta tulee tällainen oppitunti kertauksineen, että meistä toinen toisensa perään perustelee kantaansa Raamatulla.

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon oppi, laki ja järjestys perustuvat pyhään Raamattuun ja tunnustuskirjoihin. Eikä siellä missään puhuta samaa sukupuolta olevien vihkimisestä, ei edes parisuhteesta tai yhteen liittymisestä, kuten miehen ja naisen kohdalla puhutaan. Siellä kyllä puhutaan siveettömyydestä ja miesten kanssa makaavista miehistä mutta ei suinkaan vihkimisestä. Paremminkin tuomiosta. Jo Raamatun alkulehdillä luomiskertomuksessa sanotaan, että Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, mieheksi ja naiseksi Hän heidät loi. Hän siunasi heidät ja sanoi: "Olkaa hedelmälliset, lisääntykää ja täyttäkää maa." Samaa sukupuolta olevat eivät voi lisääntyä. Joten koko rinnastus avioliittoon on luomisjärjestyksen vastainen.

Tämän asian yhteydessä on vedottu tasa-arvoon, ihmisarvoon ja ihmisoikeuksiin. Minä ainakin kunnioitan ja rakastan lähimmäisenä jokaista homoa ja lesboa ja annan heille täyden ihmisarvon ja näin tulee kirkonkin tehdä yhteisönä. Mutta heidän vihkimisensä ei ole ihmisoikeuskysymys, eikä tasa-arvokysymys, koska kysymys on Jumalan säätämästä järjestyksestä. Eduskunta sääti pienellä enemmistöllä tällaisen lain, että samaa sukupuolta olevat voidaan vihkiä. Se on maallisen vallan päätös ja vihkimisen tulee pysyä maallisen hallinnon alueella siviilivihkimisenä. Olen sanonut ja kirjoittanut tuosta eduskunnan päätöksestä, että he eivät tienneet mitä tekivät. Jos kansanedustajilla olisi parempi Raamatun tuntemus, ei tällaista enemmistöpäätöstä olisi syntynyt. Se oli poliittisen junttauksen ja median suoranaisen vyörytyksen tulos. Kirkolle oli häpeällistä, että oli tehty video, jossa papit heittivät kärrynpyörää ja peukuttivat lain puolesta. Sitä sitten näytettiin televisiossa. On hämmentävää, että tällainen vihkimisoikeuteen tähtäävä aloite tuodaan kirkolliskokoukseen jo tässä vaiheessa. Nimenomaan se on sen takia ennen aikaista, kun tuo maallinen lakikin tulee voimaan, jos tulee, aikaisintaan parin vuoden päästä. Tuohon Salon esittelypuheeseen viitaten kyllä tietysti, jos kirkko tähän ottaa niin ei tämä kaksi vuotta kyllä kovin pitkä aika ole. Mutta kun toivon niin, ettei tätä edes pidemmälle käsitellä.

Tämä koskee suhteellisen pientä ryhmää ja kirkon opin kannalta kyseenalaisin perustein. Minusta meillä pitäisi olla paljon suurempi huoli niistä kymmenistä tuhansista eri sukupuolta olevista avopareista, jotka elävät Raamatun sanan vastaisesti avoliitossa avioliiton omaisissa olosuhteissa. Miksi meistä kukaan ei tee aloitetta siitä ja pohdita keinoja miten heidät saataisiin vihille samoin kuin ne kymmenet tuhannet monetkin kirkon jäsenet, jotka tuomari vihkii ilman kirkollista siunausta ja lapset jäävät kastamatta. Tässä olisi aloitteiden paikka.

Minä olen erittäin huolissani tuosta eduskunnan päätöksestä, mitä kaikkea siitä seuraakaan esimerkiksi koulujen opetukseen ja moniin, muihin säännöksiin, jotka koskevat ennen muuta lapsia ja nuoria. Mikä vaikutus niillä on nuorisoon, kun oikean ja väärän käsite hämärtyy. Aloitteeseen viitaten ei kirkon pidä olla ensimmäisenä vesittämässä omaa oppiaan avioliitosta. Minusta enempää pohtimista kirkolla ei oman oppinsa ja perusteidensa vuoksi voi olla kuin aloitteessa mainittu ensimmäisen pallukan vaihtoehto eli kohta "Kirkko vihkii nykykäytännön mukaisesti ainoastaan eri sukupuolta olevia ihmisiä". Vastoin mitä aloitteessa esitetään, kirkon pitäisi nostaa profiiliaan avioliiton sekä isän ja äidin muodostaman perheen puolesta. Ja viime syksyinen arkkipiispan ja muidenkin kirkon johdossa olevien näkyvä myötäily eduskunnan päätöksestä herätti paljon hämmennystä ja mielipahaa. Kentällä kysytään nyt "Mihin kirkko on menossa?"

Toimiminen kirkon oman opin mukaan ei ole syrjimistä eikä ihmisten loukkaamista. Se on heidän rakastamistaan, kun sanotaan heille kohtaamisissa, mitä Jumala näistä asioista sanoo pyhässä Raamatussa. Se on kirkon ja jokaisen sen palvelijan tehtävä siis meidän itse kunkin.


Tillbaka