Inlägg
Perttula Marjaana
,
edustaja
Rubrik:
Förvaltningsutskottets betänkande 1/2008 om ombudsinitiativ 7/2008 som gäller grundande av ett framtidsutskott för kyrkomötet och ändring av ekonomiutskottets uppgifter
Plenum:
Fredagen den 7 november 2008 kl. 10.35
Text:
Arvoisa puheenjohtaja, hyvät kirkolliskokousedustajat. Käytän puheenvuoron hallintovaliokunnan varapuheenjohtajana. Hallintovaliokunta pitää tärkeänä kirkon tulevaisuustyöskentelyn vahvistamista ja yhtyy aloitteessa esitettyyn näkemykseen pysyvän tulevaisuusvaliokunnan tarpeellisuudesta. Nykyisinhän tulevaisuuteen liittyviä asioita on kirkolliskokouksessa jo usean vuoden ajan ohjattu tai ripoteltu lähinnä yleisvaliokunnan toisen jaoston tehtäväksi. Tulevaisuus on kuitenkin niin tärkeä, että se ansaitsee oman valiokunnan. Tulevaisuusasioiden kokoamiselle, koordinoinnille ja vahvistamiselle on hallintovaliokunnan mielestä tarvetta koko kirkossa. Vastuu kirkon tulevaisuuden suunnittelussa kuuluu keskushallinnossa eri toimijoille, ennen kaikkea kirkkohallitukselle. Kirkkohallituksessa tulevaisuusasiat ovat nykyisin kuitenkin hajaantuneet eri osastoille ja yksiköille. Aloitteen mukaisesti hallintovaliokunta esittää tulevaisuusvaliokunnan perustamista kirkolliskokouksen seuraavan toimikauden alusta, mutta tehtäviltään ja toimintatavoiltaan kuitenkin hiukan erilaisena kuin aloitteessa esitetään. Kirkolliskokouksen tulevaisuusvaliokunta ei voi olla eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan kaltainen toimija, joka kokoontuu useita kertoja viikossa ja jolla on pysyvä sihteeristö sekä runsaasti rahaa asiantuntijaselvitysten teettämiseen. Kirkolliskokouksen valiokuntien sihteerityövoima on sivutoimista ja kirkolliskokouksen resurssit muutenkin kohtuullisen niukat. Kirkolliskokouksen työskentelyrytmikin on harva eduskunnan työskentelyyn verrattuna. Tulevaisuusvaliokunnan tehtävän määrittelyä rajaa lisäksi myös kirkon oma lainsäädäntö, jonka mukaan valiokunnassa käsiteltävät asiat tulevat vireille vain siten, että kirkolliskokouksen täysistunto lähettää ne valiokunnalle. Valiokunnalla ei siis ole toimivaltaa ottaa käsiteltäväkseen oma-aloitteisesti uusia asioita ja teemoja. Epäillä ei kuitenkaan tarvitse, etteikö tulevaisuusvaliokunnalle löytyisi riittävästi töitä. Hallintovaliokunnan mielestä tulevaisuusvaliokunnan tehtävänä olisi kahden varsin laajan asian käsittely nelivuotisen toimintakauden aikana. Niitä olisivat tulevaisuusselonteko ja kirkon nelivuotiskertomus, johon hallintovaliokunta odottaa nykyistä laajempaa tulevaisuuteen suuntaavaa arviointiosaa. Tämän lisäksi valiokunnan työstettäviksi tulisivat tietenkin ne tulevaisuutta koskevat aloitteet, jotka täysistunto valiokunnalle lähettää. Tulevaisuusselonteko on uusi asia ja siksi se on otettu valiokunnan esityksessä myös omaksi ponnekseen. Hallintovaliokunta siis esittää, että kirkkohallituksen tehtäväksi annettaisiin laatia ja tuoda kirkolliskokouksen käsiteltäväksi tulevaisuusselonteko kerran neljässä vuodessa. Tämä käytäntö voitaisiin aloittaa jo tällä kirkolliskokouskaudella, jolloin tulevaisuusselonteon käsittely kirkolliskokouksessa olisi yleisvaliokunnan toisen jaoston tehtävä ja myöhemmin siis tulevaisuusvaliokunnan tehtävä. Samalla hallintovaliokunta katsoo, että kirkkohallituksessa tulisi vahvistaa kirkon tulevaisuustyöskentelyyn suunnattavia resursseja koko organisaation tasolla ja erityisesti Kirkon tutkimuskeskuksessa. Myöskin kirkkohallituksen ja piispainkokouksen keskinäistä yhteistyötä pidetään tässä asiassa tärkeänä. Kirkolliskokouksen tulevaisuusvaliokunnan täsmällinen tehtäväkuva siirtyy työjärjestystoimikunnan valmisteltavaksi sen jälkeen, kun kirkolliskokous ensin hyväksyy valiokunnan perustamisen. Pysyvän tulevaisuusvaliokunnan kooksi hallintovaliokunta on hahmotellut vähintään 11 jäsentä. Valiokunnan kokoa ei kannata paisuttaa liian suureksi, jotta valiokunta pystyisi tehokkaaseen työryhmätyöskentelyyn isojen kysymysten edessä. Mikäli tulevaisuusvaliokunta päätetään perustaa, on hallintovaliokunnan mielestä tarkoituksenmukaista antaa kirkon talous- ja toimintasuunnitelman sekä toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen käsittely kokonaisuudessaan talousvaliokunnan tehtäväksi, kuten aloitteessa esitetään. Tämä muutos on kirjattu esityksen kolmanneksi ponneksi.
Tillbaka