Inlägg



Heikka Mikko, piispa

Rubrik:
Revidering av prosteriindelningen och kontraktsprostens tjänst, förvaltningsutskottets betänkande 2/2010 om stiftsfullmäktigeframställning 2/2009

Plenum:
Fredagen den 7 maj 2010 kl. 13.05

Text:
Arvoisa puheenjohtaja, hyvät ystävät. Kuopion hiippakunnan hiippakuntavaltuusto esittää rovastikuntajaon ja lääninrovastin viran uudistamista. Nykyistä rovastikuntajärjestelmää pidetään esityksessä vanhentuneena. Rovastikuntajako esitetään uudistettavaksi siten, että rovastikunnat muodostettaisiin vastaamaan nykyisiä talousmaakuntia ja niihin myös valittaisiin päätoimisesti tehtäviään hoitavat henkilöt. Esityksessä kannetaan huolta nykyisen lääninrovasti-instituution ongelmista. Lääninrovastin sivutoiminen virkasuhde yhdistyy kirkkoherran viran hoitoon, tätä asiantilaa pidetään kestämättömänä niin lääninrovastin kuin hänen seurakuntansa kannalta. Lääninrovastin virka esitetään muutettavaksi päätoimiseksi viraksi, johon valittaisiin joko pysyvästi tai määräaikaisesti. Uudistetusta virasta käytettäisiin nimitystä maakuntarovasti. Tähän virkaan voitaisiin sisällyttää lääninrovastin tehtävien lisäksi pappisasessorien ja tuomiorovastien tehtävät. Maakuntarovastit tulisivat näiden tilalle tuomiokapitulin jäseniksi.

Hallintovaliokunta toteaa, että hiippakuntavaltuuston esitys nostaa esille tärkeitä näkökohtia siitä, miten nykyinen rovastikuntajako heijastaa paikoin huonosti nykyistä valtakunnallista, alueellista ja talousmaantieteellistä jaotusta. Hiippakuntavaltuuston keskeinen ehdotus on kolmen maakuntarovastin perustaminen kuhunkin hiippakuntaan, virat sijoitettaisiin maakunnallisiin keskuksiin. Hallintovaliokunta toteaa, että maakuntarovastia koskeva esitys näyttää perustuvan erityisesti Pohjois-Karjalaiseen tilanteeseen ja sen yhteistyöhankkeisiin. Suomessa alueelliset erot ovat kuitenkin suuria. Esitys tuskin soveltuu Porvoon hiippakunnan seurakuntiin tai esimerkiksi pääkaupunkiseudulle, jossa rovastikunta on voinut sulautua seurakuntayhtymän alueeksi. Hallintovaliokunta katsoo, että hiippakuntavaltuuston esityksen tarkoitusta voidaan edistää parhaiten väljän säätelyn pohjalta. Kirkkohallitus on antanut seurakunnille ohjeita ja malleja seurakunnallisesta yhteistyöstä. Lisäksi tuomiokapitulit voivat myöntää kehittämisavustuksia paikallisiin hankkeisiin. Hallinnossa on yleinen pyrkimys joustaviin normeihin ja paikallistason omaan päätösvaltaan organisoitumisessa. Esityksen mukainen, koko kirkkoa koskeva rovastikunnallinen hallintouudistus olisi omiaan johtamaan hallinnollisesti tarpeettoman raskaaseen malliin. Hallintovaliokunta toteaa myös, että hiippakuntavaltuuston esityksen arvio uudistuksen kustannusvaikutuksista on epärealistinen. Vaikka nykyiset kaikki lääninrovastin pappisasessorin ja tuomiorovastin tehtävät lakkautettaisiin, näin säästyvillä varoilla voitaisiin perustaa maakuntarovastin palkkatasosta riippuen vain noin 5-8 kokoaikaista virkaa, kun hiippakuntavaltuuston esityksen mukaan virkoja tarvittaisiin 30. Edellä olevan perusteella hallintovaliokunta esittää, että kirkolliskokous päättäisi jättää esityksen raukeamaan.


Tillbaka