Puheenvuoro
Räsänen Niilo
,
edustaja
Otsikko:
Uusi avioliittolaki (Edustaja-aloite 2/2015)
Täysistunto:
Perjantaina 8 päivänä toukokuuta 2015 klo 10.00
Teksti:
Arvoisa puheenjohtaja. Tällä viikolla on tullut pelattua sählyä. Suupieli on edelleen turvoksissa mutta yritän päästä puheeni kunnialla loppuun. Hyvä uutinen on se, että käsittääkseni meillä on edustaja Hiilamon kanssa edelleen hyvät suhteet elikkä olemme ystäviä. Ainakin siltä näyttää, että sieltä tulee jopa pientä nyökytystä.
Kirkolliskokouksen käsittelyyn on tulossa tärkeä kysymys avioliitosta ja siihen liittyvästä lainsäädännöstä. Keskusteluun tuodaan nyt näkyvä jäävuorenhuippu. Kyse ei ole vain mahdollisesta käytäntöjen muuttamisesta. Ennen muuta kysymys on teologinen, siksi se koskettaa syvästi koko kirkon olemusta.
Avioliittoa tarkasteltaessa kristitty lukee kahta kirjaa. Kirkkona meidän ylin auktoriteettimme on Jumalan sana, Raamattu, jonka opetus viime kädessä määrää, kuinka asia on ratkaistava. Kirkko pitää korkeimpana ohjeenaan sitä tunnustuskirjojen periaatetta, että kaikkea oppia kirkossa on tutkittava ja arvioitava Jumalan pyhän sanan mukaan. Kun luemme tätä kirjaa, avioliitto- ja homoseksuaalisuuskysymyksessä meidän ongelmamme ei ole siinä, että Raamattu olisi hämärä kirja. Meidän ongelmamme näyttää nyt olevan pikemminkin siinä, että Raamattu on liian selkeä. Raamatun lisäksi kristitty lukee myös toista kirjaa. Se on luomistyössä kirjoitettu. Sekin on selkeä kirja. Jumala loi vain kaksi sukupuolta. Luodessaan miehen ja naisen, hän samalla asetti avioliiton, jonka yksi keskeinen siunaus on jälkeläisten saaminen. Koko kristikunta on lukenut näitä kahta kirjaa kaksituhatta vuotta ja on ollut asiassa yksimielinen. Kirkon traditio on erittäin vahva.
Meidän aikanamme avioliitosta on pyritty tekemään tasa-arvokysymys ja kaikkien oikeus. Jeesuksen opetuksen mukaan avioliitto ei kuitenkaan ole tarkoitettu kaikille. "Sillä on niitä, jotka syntymästään äitinsä kohdusta saakka ovat avioon kelpaamattomia ja on niitä, jotka ihmiset ovat tehneet avioon kelpaamattomiksi ja niitä, jotka Taivasten valtakunnan tähden ovat tehneet itsensä avioon kelpaamattomiksi." Jeesuksen mukaan on ainakin kolme ryhmää, joille avioliitto ei ole sopiva elämisen muoto ja jotka eivät kelpaa avioliittoon.
Ensimmäisen ryhmän muodostavat ne, joissa syntymästä lähtien on jotakin sellaista, että heidän ei kannata astua avioon. Tässä on mahdollisesti kysymys ihmisistä, jotka eivät koe vetovoimaa vastakkaista sukupuolta kohtaan.
Toinen ryhmä on kokenut kovia. Ihmiset ovat tehneet heistä avioon kelpaamattomia. Tähän joukkoon on laskettu kuuluvaksi mm. Lähi-Idässä hyvin tunnetut eunukit eli kastroidut. Kolmannen joukon muodostavat vapaaehtoiset, jotka Jumalan valtakunnan tähden eivät halua mennä naimisiin. Tähän joukkoon kuului mm. apostoli Paavali.
Kristillisen ihmiskäsityksen mukaan jokainen ihminen on seksuaalisesta suuntautumisestaan riippumatta tasavertainen ja yhtä arvokas. Tasavertaisuus ei kuitenkaan merkitse seksuaalisen käyttäytymisen tasavertaisuutta. Erilaiset tavat toteuttaa seksuaalisuutta eivät ole moraalisesti tasa-arvoisia. Kirkon on sanottava synti synniksi. On julmaa ja rakkaudetonta, jos homoseksuaalisuuden harjoittamista ei sanota synniksi. Näin toimimalla ihmiseltä kielletään armo ja mahdollisuus syntien anteeksi saamiseen. Avioliiton perusta ei ole siinä, että ihminen tykkää toisesta ihmisestä. Avioliiton perusta ei ole rakkaus. Rakkaus kuuluu kaikkiin ihmissuhteisiin, toki myös avioliittoon. "Rakasta lähimmäistä niin kuin itseäsi." Tämä käsky ei erottele seksuaalista suuntautuneisuutta. Rakkauden kaksoiskäsky on meille kaikille ankaraa lakia. Sitä vastoin avioliiton perusta, se ei ole rakkaus. Avioliiton perusta on miehenä ja naisena olemisessa. Pahinta minkä kirkko voi kohdata, on itse kirkon Herran Jeesuksen Kristuksen tuomio. Aikanaan profeetta Samuel joutui sanomaan ankarat sanat Israelin ensimmäiselle kuninkaalle Saulille: "Koska sinä olet hylännyt Herran sanan on myös Hän hylkäävä sinut." Jos kirkko hyväksyisi samaa sukupuolta olevien vihkimisen, olisi sillä myös lievempiä muita sivuvaikutuksia. Päätös hajottaisi Suomen luterilaisen kirkon.
Paluu