Puheenvuoro
Ketonen Matti
,
edustaja
Otsikko:
Kirkon paikallistason rakenteita koskevan sääntelyn muuttaminen (Kirkkohallituksen esitys 3/2014) - Lähetekeskustelu jatkuu
Täysistunto:
Perjantaina 9 päivänä toukokuuta 2014 klo 13.00
Teksti:
Arvoisa puheenjohtaja, hyvät kirkolliskokousedustajat. Perusteitten tulisi ohjata päätöksentekoamme. Joskus käy kuitenkin niin, että alitajuinen, tunnelähtöinen ja tunnevoittoinen kannanottomme asiaan on valmis jo ennen sitä koskevia selvityksiä. Sitä kuunnellen me muokkaamme itse perusteet sen kanssa yhteensopiviksi selvitystyön tuloksista riippumatta. Hyvät kuulijat. Nostan esiin vain muutaman näkökohdan enemmälti kannonottomme prosessointia ajatellen pitkään kestäneessä seurakuntien rakenneuudistusta koskevassa lähetekeskustelussa. Tarvitsemme johtajuutta. Hyvän johtajuuden toteutus edellyttää hyvää rakenteellista hallintomallia. Huono rakennemalli vaikeuttaa olennaisesti hyvänkin johtajan toimia ja johtajuuden toteutusta yhteisössä. Tarvitsemme vakavaraisuuden mahdollistavaa hallinnollista rakennetta. Rakenne on sovitettava vastaamaan kunkin ajankohdan haasteita. Keskeinen kysymys on, onko tilanneanalyysimme muutostarpeen lähtökohdista oikea. Talous, johtajuus ja hallinnon organisointi kytkeytyvät väistämättä toisiinsa. Näin myös kirkossamme ajatellessamme kirkon edellytyksiä hoitaa sille kuuluvaa tehtävää. Muutos on aina haastavaa. Muutosvastarinta tai empivyys uudistukseen lähdössä on perustavaa laatua oleva ominaisuutemme. Pääsääntöisesti se hankaloittaa välttämättömien uudistusten läpiviemistä. Uudistaminen ja uudistuminen on elämän ja elinvoimaisuuden merkki niin yksittäisen ihmisen kuin yhteisönkin elämässä. Sekin on hyväksyttävä aina roiskuu kun rapataan. Pidän lähtökohtaisesti käsillä olevaa esitystä sen verran hyvänä, että sen eteenpäin viemistä tulisi johdonmukaisesti tukea. Ehkä tärkein hiottava ja muokattava osio on kaikkien seurakuntien ehdoton ja välitön velvoite kuulumisesta seurakuntayhtymään. Se on tunnettu, tulkittu ja ilmaistu pakkona, joka pakko on uudistamiselle mahdollisimman huono käyttövoima. Tämän osalta kannattaa harkita uudistuksen aikarajoja ja niistä poikkeamisen mahdollisuuksia yksittäisten seurakuntien osalta jos erityisiä perusteita on. Ja kuten on ilmi tullut Pohjois-Suomessa niitä ainakin on esimerkiksi suurten etäisyyksien aiheuttamat ongelmat seurakuntayhtymiä muodostettaessa. Esitys perustuu puitelainsäädännön perustalle joka antaa liikkumavaraa ryhdyttäessä käytännön toimiin. Tämä helpottaa vihreän napin painamista kun asiasta lopulta päätetään. Olisi kohtuutonta edellyttää, että näin laajakantoinen esitys olisi kaikissa yksityiskohdissaan jo esitysvaiheessa kohdillaan. Hyvä on muistaa sekin, että mikään hallintomalli ei asioita hoida, me itse hoidamme ne.
Paluu