Puheenvuoro



Pesonen Tuomo, viestintäjohtaja

Otsikko:
Kyselytunti

Täysistunto:
Keskiviikkona 9 päivänä marraskuuta 2011 klo 15.30

Teksti:
Kiitos puheenjohtaja. Edustaja Erkki Kujala kysyy, paljonko kirkolliskokousedustajille sähköpostitse Cision-osumapalvelu maksaa, millä perusteella osumat valitaan kun suurin osa sähköpostin täyttämistä viesteistä näyttää olevan turhaa roskaa. Vastaukseni: Oy Cision Finland ab:n on tuottanut kirkon mediaseurantapalvelun vuodesta 2009 kuluvan vuoden loppuun. Mediaseurantalaitteisto ja ohjelmisto vuokrineen on maksanut 2900 euroa kuukaudessa + arvonlisävero. Mediaosumat sähköpostiin ja uutiskirjeisiin valikoituvat sopimuksessa olevien medialähteiden ja hakusanojen perusteella. Mediaseurannan tavoitteena on muun muassa kirkon toimialan valtakunnallisen näkyvyyden mahdollisimman ajantasainen seuranta, mediajulkisuuden määrän ja laadun tarkastelu, vaikuttavien mediailmiöiden ennakointi sekä kirkon johdon mahdollisuus hyödyntää mediaseurantaa työssään. Mediaseuranta hyödyttää ja tukee kirkon avointa ja yhtäaikaista viestintää. Tosiasia on, että yhä useampi kirkon jäsen saa tietonsa kirkon toiminnasta, mielipiteistä ja kannanotoista ainoastaan median välityksellä. Kirkkohallituksen virastokollegio hyväksyi 3.11. kokouksessaan hankintakilpailutuksen kautta tehtyjen tarjousten perusteella sähköisen mediaseurannan vuosiksi 2012–2013. Uusi palveluntarjoaja tarjoaa palvelunsa sopimuskaudelta, eli kahdelta vuodelta hintaan 14 000 euroa, lisäksi mahdolliset kaksi optiovuotta ovat kustannuksiltaan perussopimuskauden suuruiset, vuosimaksu on siten 7000 euroa, eli huomattavasti edullisempi kuin nyt päättymässä oleva Cision-palvelu. Mediaseurantapalvelu sisältää jatkossakin kattavasti sekä valtakunnallisten, että maakunnallisten medioiden kirkkoa koskevat uutisosumat. Kustannussyistä mediaseurantapalvelu ei enää sisällä perinteisestä printtimediasta, eikä radio- ja tv-ohjelmista manuaalisesti tehtyjä tiivistelmiä. Valtaosa painetun lehden sisällöstä on kuitenkin jo luettavissa myös lehden ja sähköisten medioiden verkkoversioissa. Jatkossa palvelu mahdollistaa myös sosiaalisen median aktiivisemman seurannan. Tämä antaa laajempia työkaluja kirkossa tehtävän verkkokeskustelun suunnitteluun ja oikeaan kohdentamiseen. Media-analyysien ja luotauksen tekeminen on osa nykyaikaista viestintätyötä, jonka avulla voidaan kohdentaa viestintää oikein ja oikea-aikaisesti. Se tukee Meidän kirkko – Osallisuuden yhteisön strategisia viestinnällisiä painopisteitä. Sosiaalisen median osumiin kiinnitetään jatkossa entistä enemmän huomiota ja niistä pyritään laatimaan myös analyysejä. Mediaseurannan uutiskirje lähetetään jatkossakin sähköpostitse kirkolliskokousedustajille. Kiitos.


Paluu