Vastauspuheenvuoro
Pesonen Tuomo
,
viestintäjohtaja
Otsikko:
Kyselytunti
Täysistunto:
Keskiviikkona 9 päivänä marraskuuta 2011 klo 15.30
Teksti:
Puheenjohtaja, aiheelliset täsmennykset. Tämä siirtymäkausi vuoden 2014 loppuun tarkoittaa jo nyt aloitetun työn edelleen jalostamista ja saattamista siihen tilanteeseen, että se voidaan jättää yhteistyökumppaneiden ja seurakuntien varaan - edellyttäen, että Kirkkohallituksessa jatkuu tämän työn koordinointi. Eli kysymys on nimenomaan siirtymävaiheesta ja tavallaan asian saattamisesta seurakuntien ja muiden yhteistyökumppaneiden varaan. Mutta tätä toimintaa ei voida jatkaa ilman, että sillä on jollain tavalla keskitetty hallinto ja koordinointi, jotta uusia, hyviä ideoita ei keksitä yhtä aikaa eri puolilla maata ja tavallaan heitetä siten energiaa hukkaan. Tämä summa, joka kuulostaa suurelta - ja sitä se totisesti on - sillä halutaan vielä viimeistellä ne projektit, joita on jo aloitettu. Koulutus on yksi näitä asioita, ja koulutus on varsin hinnakasta työtä. Tässä vain muutamia esimerkkejä, eli nyt viedään jo olemassa olevia toimintoja loppuun ja saatetaan ne siihen muotoon, että ne voidaan jättää elämään omaa elämäänsä. Mitä tulee sitten omiin verkkopalveluihin, kuten Lastenkirkkoon, rippikoululaisille suunnattuun Fleimiin ja Suurella Sydämellä -palveluun, näiden rooli on jäänyt hankkeessa pienemmäksi. Tämä ei tarkoita ihan sitä, etteivätkö ne olisi saavuttaneet tavoitteitaan. Näiden kävijämäärät eivät ole romahtaneet eivätkä laskeneet, mutta toiminnot sinänsä esimerkiksi keskustelupalstojen ylläpitämisessä ja koulutustehtävissä ovat huomattavasti suurempia. Mutta nämäkin edelleen siellä ovat ja ansaitsevat sen huomion, minkä ne ovat saaneet, ja ne ansaitsisivat ennen kaikkea jalostamista yhä parempaan muotoon. Ne jotka ovat netissä olleet ja seuranneet esimerkiksi sitä, millaisten pelien kanssa 4-10-vuotiaat lapset netissä voivat touhuta, ja verranneet sitten meidän Lastenkirkon formaattia ja muotoa, huomaavat, että olemme aika kovassa kilpailussa. Jos ajateltaisiin, että siitä tehtäisiin yhtä houkutteleva visuaalisesti ja toiminnallisesti, ei koko kirkon budjetti enää siihen riittäisi. Olemme aika kovilla markkinoilla tässä suhteessa. Sitä suuremmalla syyllä sisältö on tärkeämpää.
Paluu