Puheenvuoro
Ketonen Matti
,
edustaja
Otsikko:
Seurakuntarakenteiden kehittämisen päälinjat (Kirkkohallituksen esitys 11/2012)
Täysistunto:
Keskiviikkona 7 päivänä marraskuuta 2012 klo 9.00
Teksti:
Arvoisa puheenjohtaja, hyvät edustajat. Esitän osaltani jo pitkään jatkuneessa asian lähetekeskustelussa vain muutaman näkökohdan. Seurakuntarakenteiden kehittämisen päälinjat -esitys on mielestäni sisällöltään varsin joustava ajatellen kuntauudistuksen mukanaan tuomia uusia rakenteita ja sen johdosta aiheutuvia tarpeita seurakuntien hallinnon muutoksiin. Esitys varsin hyvin turvaa ja tukee paikallisen seurakunnan identiteetin säilymistä, jota on pidetty erityisen tärkeänä lähtökohtana. Esitykseen sisältyvä seurakuntayhtymän kirkkovaltuuston välillinen vaalitapa ei ole täysin ongelmaton. Yleisesti ottaen kirkollisverosta ja sen käytöstä, taloudesta vastaava elin tulee valita mielestäni yleisellä ja suoralla vaalilla. Välillinen vaalitapa tulee ainakin pitävästi perustella, jos siihen päädytään. On huomioitava, että tällä hetkellä seurakuntayhtymissä kirkkovaltuustoon ja seurakuntaneuvostoihin ehdokkaiksi asettautuvat ovat profiililtaan osin erilaisia. Tämän myös äänestäjät ottavat huomioon valintaa tehdessään. Välillinen vaalitapa, jos sellaiseen mennään, johtanee muutoksiin myös seurakuntaneuvostojen suoran vaalin ehdokaskoostumuksessa. Kysyn myös, valitsisivatko välillisessä vaalissa seurakuntaneuvostoon valitut keskuudestaan, kaikista vaalissa mukana olleista vaiko myös niistä, jotka eivät ole olleet mukana vaaleissa lainkaan, kirkkovaltuuston jäsenet. Esityksen yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtajan tulisi kenties sittenkin olla maallikko. Esityksen lääninrovastin, onko nimike sittenkään paras mahdollinen, erityinen tehtävä on mielestäni vastata hengellisen elämän johtajuudesta. Lääninrovastin merkittävää asemaa suurissa seurakuntayhtymissä tasapainottaa suunniteltu tehtävän määräaikaisuus. Jos tehtävästä tulisi peräti pysyvä, ajatellen tehtävään nimitetyn kirkkoherran virkavapaasta aiheutuvia ongelmia seurakunnan kannalta katsottuna, tulisi suurissa seurakuntayhtymissä pohdittavaksi myös se, miten tehtävän positio voidaan säätää niin, ettei siitä tule liian painava. Lopuksi. Esitys on etukäteisodotuksiin nähden yllättävän hyvä. Selvästi parantunut versio lähtökohtaisesta kolmen vaihtoehdon mallista, joka esitettiin rakennemuutoksen ohjausryhmän 2008 - 2011 loppuraportissa. Esityksen päälinjojen pohjalta on hyvä edetä hiomaan uudistuksen yksityiskohtia.
Paluu