Puheenvuoro



Koskenniemi Erkki, edustaja

Otsikko:
Kirkolliskokousta koskevan määräenemmistösäännöksen muuttaminen, lakivaliokunnan mietintö 2/2013 kirkkohallituksen esityksestä 7/2012

Täysistunto:
Keskiviikkona 6 päivänä marraskuuta 2013 klo 9.00

Teksti:
Herra puheenjohtaja, hyvät edustajatoverit. Perustusvaliokunnan jäsenenä ja sen toimintaan ja lausuntoon tyytyväisenä totean, että lausunto on teille jaettu, ja pyydän kaikkia lukemaan sen. Kysymys siitä, pitääkö asia päättää määräenemmistöllä vai yksinkertaisella enemmistöllä, on lakia säätävissä elimissä ratkaistu eri tavoin. Joka tapauksessa vaaditaan toisinaan tarkkaa harkintaa. Joissakin maissa kansalaiset eivät ole oman historiansa vuoksi luottaneet parlamenttiinsa, vaan on tarvittu erillinen perustuslakituomioistuin. Muualla asian ratkaisee parlamentti, tavalla tai toisella, Suomen eduskunnassa asian ratkaisee perustuslakivaliokunta yksinkertaisella enemmistöllä, niin ymmärrän. Olen ymmärtänyt, että siellä on kunnia-asia erottaa toisistaan lakiasian harkinta politikoinnista. On siis luotettu kunniallisuuteen, ja ymmärtääkseni siihen ei ole luotettu turhaan. Myös kirkolliskokouksessa tarvitaan asiassa toisinaan harkintaa, ja kyse on siitä, kuka tekee ratkaisun ja kuinka suurella enemmistöllä. Pidän hyvin vieraana ajatusta, että sen tekisi jokin kirkolliskokouksen ulkopuolinen elin. Sen sijaan puollan tätä esitettyä laajennettua puhemiesneuvostoa. Mutta tekeekö se ratkaisun yksinkertaisella enemmistöllä vai määräenemmistöllä? Molemmissa on ongelmansa, ja kaikissa tapauksissa tarvitaan kunniallisuutta ja rehellisyyttä. Jos yksinkertainen enemmistö riittää, periaatteessa kunniaton enemmistö voisi käyttää yksinkertaista enemmistöä asioissa, joissa todellisuudessa tarvittaisiin määräenemmistöä. Vastaavasti, jos vaaditaan määräenemmistöä, kunniaton vähemmistö voisi tietyssä tilanteessa käyttää asiaa hyväkseen ja estää minkä hyvänsä asian etenemisen vedoten määrävähemmistöön. Kansainväliset uutistoimistot ovat viime kuukausina kertoneet siitä, miten tilanne lukkiutuu, kun järjestelmässä on toimijoina samanaikaisesti vähemmän kunniallinen vähemmistö ja vähemmän kunniallinen enemmistö. Tarvitaan siis joka tapauksessa kunniallinen enemmistö ja kunniallinen vähemmistö, ja uskon, että tässä salissa sellainen on. Uskon, että on kunniallinen vähemmistö, joka ei vie jokaista asiaa puhemiesneuvostoon, ja uskon myös siihen, että puhemiesneuvostossa on kunniallinen enemmistö, yksinkertainen enemmistö. Tuen siis lakivaliokunnan kantaa, jonka mukaan määrävähemmistösäädösten muutoksesta luovutaan. Tuen myös saman valiokunnan kantaa, jonka mukaan puhemiesneuvosto perustetaan esityksen mukaisesti.


Paluu