Puheenvuoro



Salomäki Hanna, Tutkimuskeskuksen johtaja

Otsikko:
Kyselytunti

Täysistunto:
Keskiviikkona 7 päivänä marraskuuta 2012 klo 15.30

Teksti:
Edelleen Mika Nurmen toinen kysymys samasta aihepiiristä kuuluu seuraavasti: HEV-hanke on ollut kirkkomme kärkihankkeita, johon on suunnattu huomattavasti resursseja. Milloin Kirkon tutkimuskeskus käynnistää Hengellinen elämä verkossa -hankkeen vaikuttavuuden ja sisällön tutkimisen ja analysoinnin, jotta tutkimustulokset saataisiin pikaisesti tukemaan seurakuntien ja koko kirkon verkkotyötä?

Äskeinen Tuomo Pesonen vastaus jo osittain sivusikin tätä Kirkon tutkimuskeskukselle esitettyä kysymystä. Kirkon tutkimuskeskus on jo toteuttanut yhden aihepiiriä kartoittaneen tutkimuksen yhdessä Hengellinen elämä verkossa -hankkeen kanssa. Tutkimushankkeessa käsiteltiin muun muassa sitä, miten seurakunnat toteuttavat työtään sosiaalisessa mediassa, miten työ on organisoitu, millaisia ovat asenteet verkkotyötä kohtaan ja millaisia kokemuksia työntekijöillä on sosiaalisen median koulutuksista. Tutkimukseen osallistui yli 900 seurakuntien työntekijää. Toteutetun tutkimuksen tulokset esitellään Meri-Anna Hintsalan ja Kimmo Ketolan raportissa Kohtaamista vai oikeaa tietoa? Kirkon työ sosiaalisessa mediassa työntekijöiden kokemuksissa. Raportti löytyy Sakastista ja se tullaan myös julkaisemaan Kirkon tutkimuskeskuksen www-julkaisusarjassa tämän syksyn aikana. Myös tuore Kirkon nelivuotiskertomus Haastettu kirkko antaa tietoa siitä, miten kirkon työ sosiaalisessa mediassa on tavoittanut suomalaisia. Aihepiirin tutkimista jatketaan edelleen Kirkon tutkimuskeskuksen aloittamassa tutkimushankkeessa Kirkon muuttuva yhteisöllisyys, joka käsittelee eri näkökulmista uskonnollisen elämän muutoksia ja yhteisöön sitoutumista. Yhtenä teemana tutkimushankkeessa selvitetään viestintäkentän muutoksen vaikutuksia suomalaisten suhteeseen kirkkoon ja seurakuntiin, lisäksi verkkotyön tavoittavuutta sekä sen vaikuttavuutta. Tutkimuksessa selvitetään muun muassa suomalaisten toiveita kirkon viestinnästä, uskontoon liittyvien verkkosivujen käyttäjien profiilia sekä eri-ikäisten suomalaisten odotuksia kirkon viestinnälle. Tutkimushanke alkaa tänä syksynä.


Paluu