Puheenvuoro



Kerola Raili, edustaja

Otsikko:
Viestintästrategian laatiminen, yleisvaliokunnan mietintö 2/2013 edustaja-aloitteesta 1/2013

Täysistunto:
Perjantaina 17 päivänä toukokuuta 2013 klo 9.15

Teksti:
Herra arkkipiispa, hyvät kirkolliskokousedustajat. Yleisvaliokunta sai käsiteltäväkseen kirkolliskokoukselle jätetyn aloitteen viestintästrategian laatimisesta. Aloitteen tekijöiden mukaan kirkolta puuttuu ajanmukainen viestintästrategia ja he esittävät, että kirkolliskokous antaisi kirkkohallitukselle tehtäväksi huolehtia, että ajanmukainen viestintästrategia laaditaan. Edellinen viestintästrategia Vuoropuhelun Kirkko on koskenut vuosia 2004 - 2010. Kirkolliskokous on kyllä viime vuosinakin käsitellyt viestintään liittyviä aloitteita, mutta laaditut mietinnöt on jätetty raukeamaan. Strategian laatimista koskevaa arviointia tehdessään valiokunta joutui ratkaisemaan tehdäänkö erillinen viestintästrategia vai olisiko viisainta liittää se osaksi työn alla olevaa kokonaisstrategiaa, joka ulottuu vuoteen 2020. Työn on määrä valmistua jo tammikuussa 2014.

Valiokunta päätyy ratkaisuun, että viestinnällinen osio liitetään kokonaisstrategian osaksi. Valiokunta kuuli strategiatyöryhmä 2020 puheenjohtajaa piispa Tapio Luomaa sekä kansliapäällikkö Jukka Keskitaloa ja viestintäjohtaja Tuomo Pesosta. Yhtenä ratkaisun perusteena oli viestinnän ja median nopea ja jatkuva muuttuminen nykyisessä yhteiskunnassa. Erillistä viestintästrategiaa käyttökelpoisempia voisivat olla helpommin muutettavissa olevat toiminnanohjauksen muodot. Käsittelyssä valiokunta arvioi kirkon viestintään liittyviä erityispiirteitä. Viestinnän on ajoittain toivottu kiinnittyvän vahvemmin ja rohkeammin kirkon uskon ydinkohtiin ja nousevan siitä. Keskustelua on käyty myös viestinnän mahdollisuuksista vaikuttaa kirkkoa koskevissa kohua herättävissä tilanteissa niin, että kirkon moniäänisyys ja erilaiset näkökulmat tulevat rakentavasti ja rehellisesti esille. Valiokunnan mietinnön sivulla neljä on kirjaimin a-e perusteltu ratkaisua toimia kirkon päästrategiaa seuraten. Tärkeä havainto on kohdassa d, jossa todetaan, että päästrategian valmistumisen jälkeen voidaan arvioida millaista jatkotyöskentelyä kirkollinen viestintä vielä tarvitsee. Kirkollisen viestinnän erityispiirteet on luettelonomaisesti tuotu esille, muutama poiminta näistä. Kirkon viestintä nousee evankeliumista. Päätavoite on hengellisen elämän tukeminen ja kristillisen identiteetin vahvistaminen. Viestinnän tulee ilmaista kirkon moniäänisyyttä rakentavasti, ei repivästi. Kirkko on vuoropuhelun yhteisö. Pidimme tärkeänä, että viestinnässä käytetyn kielen tulee olla ymmärrettävää ja selkeää. On tärkeämpää antaa oikea ja rehellinen kuva kirkosta kuin pelkästään hyvä kuva. Sivulla viisi on muutama tärkeä kohta. Tekniset valmiudet ovat tärkeitä viestinnässä ja tärkeää on myös se, että viestinnän vaikuttavuutta ja onnistumista arvioidaan sille ensin asetettujen tavoitteiden perusteella. Kunnioitettu arkkipiispa, valiokunnan esitys on seuraava: Yleisvaliokunta esittää, että kirkolliskokous antaa aloitteen kirkkohallitukselle tiedoksi ja toimenpiteitä varten siten, että se otetaan huomioon kirkon uuden strategian laatimisen yhteydessä.


Paluu