Puheenvuoro



Pihlaja Pirjo, kirkkoneuvos

Otsikko:
Kirkon yhteisen jäsentietojärjestelmän edellyttämät kirkkolain ja kirkkojärjestyksen muutokset (Kirkkohallituksen esitys 3/2008)

Täysistunto:
Tiistaina 6 päivänä toukokuuta 2008 klo 9.45

Teksti:
Herra arkkipiispa ja arvoisat edustajat. Tämä hanke, jonka tavoitteena on seurakunnittain ja keskusrekistereittäin ylläpidettävän atk-pohjaisen jäsentietojärjestelmän korvaaminen kirkon yhteisellä jäsentietojärjestelmällä on aloitettu jo viime vuoden puolella. Kirkon yhteinen jäsentietojärjestelmä hankitaan kirkon omaan omistukseen ja otetaan käyttöön keskitetysti. Järjestelmän käyttöönotto tapahtunee asteittain vuosina 2010 ja 2011. Kirkon yhteinen jäsentietojärjestelmä tulee koostumaan kahdesta osiosta, eli ns. data-osuudesta ja digi-osuudesta. Data-osuudessa on nykyisen jäsentietojärjestelmän tiedot. Digi-osuus tulee puolestaan sisältämään vanhojen kirkonkirjojen ja perhelehtien tiedot, jotka on ennen tietokantaan siirtämistä mikrokuvattu ja digitoitu. Parhaillaan seurakuntien toivotaan digitoivan vanhoja kirkonkirjoja siten, että digitoituja aineistoja päästään siirtämään jäsentietojärjestelmään ensi vuoden puolella. Keskitetty tiedonhallinta mahdollistaa sen, että jokaisesta seurakunnasta voidaan tarjota samantasoiset palvelut. Toiminnallisesti palvelu myös tehostuisi. Esimerkiksi perunkirjoitusta ja perinnönjakoa varten vainajasta tulee olla sukuselvitys, joka kattaa tiedot siitä lähtien kun hän on täyttänyt 15 vuotta. Tällä hetkellä selvityksen laatiminen edellyttää seurakuntien välisiä kyselyjä ja mitä useamman seurakunnan alueella vainaja eläessään asusti, sitä kauemmin kyselyt ja sukuselvityksen laadinta vie aikaa. Keskitetyssä järjestelmässä seurakuntien väliset kyselyt jäävät pois ja sukuselvityksen tekeminen siten nopeutuu. Järjestelmän ollessa sama kaikille, voidaan tehdä myös sijaisjärjestelyjä ja keskittää erityistä asiantuntemusta edellyttäviä töitä niitä osaavilla henkilöille. Tietohallintojärjestelmissä merkittävillä sijoilla on myös tietoturvakysymykset, joihin on yhä enenevässä määrin syytä kiinnittää huomiota, varsinkin kun tietojärjestelmän sisältönä on henkilörekisterin ylläpito. Keskitetty tiedonhallinta mahdollistaa sen, että tietoturva voidaan järjestää yhtenäisellä ja korkeatasoisella tavalla, minkä tulisi vähentää tietosuojaan kohdistuvia riskejä. Myös sähköinen arkistointi voidaan järjestää keskitetysti. Merkittävänä hyötynä voidaan pitää myös sitä, että seurakuntien ja keskusrekistereiden erilliset jäsentietojärjestelmät jäävät pois, jolloin niiden hankintaan ja ylläpitoon liittyvät tehtävät vähenevät. Myös seurakuntien hankintakustannukset kevenevät merkittävästi. Kirkkohallitus kustantaa järjestelmän teknisen rakentamisen, kehittämisen ja ylläpidon, jolloin seurakunnalle jää vain omat laitekustannukset. Vaikka hankkeen pohjana on keskitetyn jäsentietojärjestelmän rakentaminen, edellyttää hanke myös säädösten muutoksia. Perustuslaki edellyttää, että henkilötietojen suojasta säädetään lain tasolla. Kirkkohallituksen esitys kattaa sekä kirkkolain, että kirkkojärjestyksen 16 luvun muutosehdotukset. Vastaava lainsäädäntöesitys oli kirkolliskokouksen käsittelyssä jo viime toimikaudella. Tuolloin tehtyjen linjausten mukaisesti, nyt käsillä olevassa esityksessä mm. viranomaistahojen toimivaltasuhteita on selkeytetty ja lainsäädäntötasovaatimus on otettu paremmin huomioon. Tavoitteena on, että kirkolliskokous pääsisi päättämään asiasta viimeistään marraskuussa, jolloin lainsäädäntöhanke saataisiin läpivietyä ennen kuin järjestelmän käyttöönotto vuonna 2010 tapahtuisi.


Paluu