Puheenvuoro
Keskitalo Jukka
,
kansliapäällikkö
Otsikko:
Kyselytunti
Täysistunto:
Keskiviikkona 9 päivänä marraskuuta 2011 klo 15.30
Teksti:
Arvoisa puheenjohtaja, hyvät kirkolliskokousedustajat. Edustaja Timo Sahi kysyy ollaanko valmistelemassa muutoksia yhteisöverosta kirkolle tulevaan osuuteen, ja jos ollaan, minkälaisia muutoksia on odotettavissa ja miten kirkkohallitus on mukana neuvotteluissa. Hallitus kirjasi ohjelmaansa, että "seurakuntien yhteiskunnallisista tehtävistä aiheutuvien velvoitteiden korvaaminen selvitetään vuoden 2011 loppuun mennessä". Tässä samassa hallitusohjelmassa kunnille luvattiin jatkaa väliaikaista yhteisöverokorotusta kahdella vuodella. Korotus oli ollut siis kunnille kymmenen prosenttia ja nyt korotusta luvattiin jatkaa kahdella vuodella vielä viiden prosentin tasolla. Seurakunnille tätä ei hallitusohjelmassa luvattu, siis vastaavaa korotuksen jatkamista. Kesän ja alkusyksyn aikana pyrimme aktiivisesti keskusteluihin asian tiimoilta valtiovarainministeriön vero-osaston kanssa. Lopputulos oli sikäli myönteinen, että budjettiesityksessään hallitus muutti hallitusohjelmakirjauksessaan ilmaisemaa kantaa siten, että nyt myös seurakunnille luvattiin väliaikaisen korotuksen jatko kahdeksi vuodeksi. Korotustaso oli 0,4 % vuosille 2012 ja 2013. Sehän oli ollut vuosina 2009 - 2011 0,8 % eli samalla tavalla kuin kunnille sitä jatkettiin kahdella vuodella, mutta puolitettuna. Tämä 0,4 % tulee perustason 1,75 % päälle, jolloin kokonaisuus on kaksi seuraavaa vuotta 2,15 %. Tämä 0,4 % merkitsee seurakunnille yhteisöverotuottona noin 20 miljoonaa euroa vuodessa. Tämä ratkaisu merkitsi sitä, että hallitusohjelmassa mainitun selvittämisen tekemisessä otettiin pieni aikalisä. Olemme esittäneet valtiovarainministeriölle ja valtiovarainministerille, että selvitys tulee tehdä kiinteässä yhteistyössä kirkkohallituksen kanssa. Tämänsuuntaisia lupauksia on ministeriöstä annettu. Hallitusohjelmassa kunnille luvattiin edellä mainitun kahden vuoden korotuksen lisäksi kompensaatio yhteisöverokannan alentamisesta 26 %:sta 25 %:iin. Seurakunnille tätä kompensaatiota ei luvattu. Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan verojaostolle antamassamme lausunnossa ja kuulemisessa kirkkohallituksen taholta on esitetty, että kompensaatio tulisi ulottaa myös seurakuntiin. Asia on periaatteessa nyt eduskunnan käsissä sen käsitellessä budjettia. Lausunnossa verojaostolle todetaan seuraavaa: "Sen jälkeen, kun esityksessä ehdotetut muutokset ovat täysimääräisesti voimassa, eli tämä väliaikainen korotus päättyy, alenevat seurakuntien verotulot arvion mukaan noin 20 miljoonalla eurolla. Tämä kehitys on omiaan vaarantamaan esimerkiksi seurakuntien lakisääteisten yhteiskunnallisten tehtävien hoitamista tulevaisuudessa." Tähän yhteisöverokysymykseen liittyy pieni sivujuoni myös, joka liittyy tulopoliittiseen raamiratkaisuun ja kirkkoneuvos Voipio voinee sen informoida tämän puheenvuoroni jälkeen.
Edellä mainittu selvitys, siis hallitusohjelmaan kirjattu selvitys seurakuntien yhteiskunnallisista tehtävistä aiheutuneiden velvoitteiden korvaamisesta, käynnistynee ensi vuoden aikana. Aivan tarkkaa, täsmällistä tietoa tästä ei ole. Luultavaa on, että tässä selvitystyössä valtiovarainministeriön taholta tullaan vähintäänkin vaihtoehtona esittämään sitä, että seurakuntien yhteisöveron saajan asema muuttuisi siten, että nämä yhteiskunnalliset tehtävät korvattaisiin budjettiperusteisella valtion määrärahalla. Tämä kysymys on todella suuri kirkon ja valtion suhteenkin kannalta. Se on myös periaatteellinen kysymys. Olemme todenneet valtiovarainministeriölle, että tästä syystä kirkolliskokouksen tulee antaa lausunto ennen kuin tässä asiassa tehdään mitään muutoksia. Mikäli tämä selvitystyö todella alkaa suunnitellusti, lausunnon antaminen tulee ajankohtaiseksi seuraavan kirkolliskokouskauden alkupuolella. Vuonna 2002 kirkolliskokous antoi samasta aiheesta lausunnon, kun asiaa selvitettiin edellisen kerran. Kirkolliskokous ei tuolloin esittänyt muutosta tähän järjestelmään, mutta piti muutosta periaatteessa mahdollisena, jos eräät tiukat edellytykset toteutuisivat. Tällöin puhuttiin erityisesti siitä, että järjestelmän tulisi olla vakaa, yhteiskunnallisten tehtävien määritelmän tulisi olla riittävän laaja, euromääräisen lähtötason tulisi olla riittävä ja tuo budjettimääräraha tulisi sitoa täysimääräisesti indeksiin. Mikäli tämä kysymys nousee esille näissä neuvotteluissa ja selvityksissä niin kuin on luultavaa, kirkkohallituksen taholta tullaan näitä samoja näkökohtia pitämään esillä myös tällä kertaa. Tämä on nyt tilanne yhteisöveron edessä olevien selvitysten suhteen.
Paluu