Puheenvuoro



Rantanen Leena, kirkkoneuvos

Otsikko:
Kyselytunti

Täysistunto:
Keskiviikkona 4 päivänä marraskuuta 2015 klo 16.00

Teksti:
Katri Korolainen on kysynyt: Kysyisin Kipan kokonaiskustannuksista. Kipan omat kustannukset selviävät kyllä hyvin Kirkkohallituksen kirjanpidosta. Kipa kuitenkin kysyy yleisellä tasolla Kipaan siirtyviltä seurakuntatalouksilta kustannuksista, mutta tietääkseni niistä ei ole raportoitu eteenpäin esimerkiksi meille kirkolliskokoukselle. Miten kirkolliskokous saa tiedon Kipan aiheuttamista kokonaiskustannuksista seurakuntatalouksille (seurakunnat ja seurakuntayhtymät) ja kokonaiskirkolle?

Kipan suorat kustannukset seurakunnille ovat yhtä kuin seurakuntien maksamat palvelumaksut ja nämä te näette Kipan talousarvioista toimintatuottoina. Eli palvelumaksut ovat Kipan tuloja ja seurakuntien maksamia maksuja. Tuossa alhaalla näette myös kunkin vuoden Kipan asiakkaat. Se on totta, että Kipa kysyy uusilta asiakkailta tietoja, mutta Kipa ei kysy tietoja kustannuksista, vaan Kipa kysyy tietoja kustannusmuutoksista. Tämän kyselyn tarkoituksena on auttaa seurakuntia selvittämään, minkä suuruisia hyötyjä Kipaan liittymisestä on saatavilla. Tässä on varsin iso Excel-taulukko takana, tähän diaan on koottu vain pääkohdat. Ensin arvioidaan se, minkä suuruiset palvelumaksut seurakunnalle tulee, sitten selvitetään, kuinka suuret kustannukset syntyvät käytössä olevien taloushallinnon tietojärjestelmistä, nehän tietysti jäävät pois siinä vaiheessa, kun liitytään Kipaan. On mahdollista, että on tietojärjestelmien lisäkustannuksia siirtymisen jälkeen, jos hankitaan Kipaan liittyviä omia järjestelmiä, tehdään omaa kehitystyötä. Se on sitä työtä, mitä ei makseta yhteisestä pussista, joten se on +. Sitten selvitetään henkilöstömäärä ennen siirtymistä ja vaikeimpana kohtana mietitään toteutuneita ja odotettavissa olevia muutoksia henkilöstössä. Ja sitten on muita kustannusten muutoksia, jos on esimerkiksi käyttänyt muuta palvelukeskusta, tilitoimistoa, ne kustannukset jäävät pois.

Tavoitteenahan tässä on tietysti se, että miinukset eli kustannussäästöt olisivat suuremmat kuin kustannusten nousut eli palvelumaksut. Se on tietysti tavoitetila, nyt näytän teille lyhyesti kolme aitoa esimerkkiä laskelmasta. Kirkon keskusrahasto asiakkaana. Me olemme olleet asiakkaana vuodesta 2014. Maksamme palvelumaksuja 250 000 euroa vuodessa. Henkilöstömuutos on ollut peräti kahdeksan henkilöä, meillä on kahdeksan henkilöä vähemmän tekemässä taloushallinnon töitä, erinäköisiä toimistotöitä tähän liittyen. IT-kulut vähenivät 50 000, joten me hyödymme Kipaan siirtymisestä 144 000 vuodessa. Seuraava esimerkki on pienestä aidosta seurakunnasta, jonka palvelumaksut ovat vain 10 000 euroa. Henkilöstömuutos on 0,6 henkilöä, IT-kulujen vähennys varsin pieni, mutta tässä hyöty on 15 000 euroa vuodessa. Viimeisenä esimerkkinä on suuri seurakunta, jonka palvelumaksut ovat 280 000 vuodessa. Henkilöstön muutos kuusi henkilöä, IT-kulujen vähennys muutaman kymmenen tuhatta. Nettovaikutus eli säästö 22 000. Ja kun katsoitte nämä diat, huomasitte, että ehdottomasti suurin vaikutus lopputulokseen, eli siihen, mitä jää viivan alle, on henkilöstömenoissa. Tässä lyhyt vastaus kysymykseen, tyydyttikö vastaus kysyjää? Hyvä, kiitos.



Paluu