Puheenvuoro



Pesonen Tuomo, viestintäjohtaja

Otsikko:
Kyselytunti

Täysistunto:
Keskiviikkona 5 päivänä toukokuuta 2010 klo 16.00

Teksti:
Ja edustaja Kujalan toinen kysymys: Paljonko tämä palvelu maksaa ja onko se vastannut rahamäärään nähden odotuksia? Ensinnäkin mediaseurannan maksu. Tämä palvelu maksaa 3000 euroa kuukaudessa ja sillä saadaan nämä tiedotteet - tai niitä tällä hetkellä jaetaan suurille seurakuntayhtymille, tuomiokapituleille, kirkolliskokouksen jäsenille ja vastaavasti seurakunnissa voidaan sisäisesti päättää kuinka laajalle kohderyhmälle se halutaan jatkaa eteenpäin. Se menee sitten viuhkamaisesti. Siinä seurakunnat voivat sitten itse käyttää omaa harkintaa. Mitä tähän tutkimukseen tulee. Tämähän oli ajallisesti ja määrällisesti tällainen suppea, tässä ei mm. ollut kyse varsinaista lukijatutkimuksesta, että olisi analysoitu sitä, minkälaiset ihmiset kirkkouutisia lukee ja siis tällainen laajempi ote. Tämä tutkimus maksoi itsessään jonkun verran yli 6000 euroa, eli varsin kohtuuhinta. Mutta haluttiin luoda edes tällainen käsitys ensimmäisen käyttövuoden jälkeen. Tämä vastaus toiseen kysymykseen.

Ja sitten on kolmas kysymys: Miten mediasäätiö toimii ja mikä sen merkitys ja mikä merkityksen rahoituksella on Kirkon tiedotuskeskuksen näkökulmasta. Ja niin ikään toivon, että tässä voin tukeutua PowerPointiin, koska kysymys on varsin laaja. Tuossa on säätiön toimintaperiaate. Jos se suhteutetaan KT:n toimintaperiaatteeseen ja siihen, millä tavalla esimerkiksi meillä tehtäisiin ohjelmia, ja tehdään - suoranaisesti hartausohjelmat pois lukien, koska se on vähän oma asiansa. Se noudattaa niitä samoja periaatteita, mitä meillä itsellämmekin on. Tämä materiaali löytyy kirkon www.evl.fi -sivuilta, joten ihan kaikkiin yksityiskohtiin tässä en puutu. Mutta kaikki nämä kriteerit millä tukea jaetaan, löytyy sieltä. Muutama sana ehkä tästä kohdasta. Hallitus kiinnittää erityistä huomiota ohjelmien teemoihin ja arvioi niitä mm. seuraavista näkökulmista. Ja kun katsotaan noita perusteitten listaa, niin se on varsin lähellä sitä, mitä me teemme KT:ssä päivittäin. Ja kun meille Mediasäätiöön hakemuksia tulee, otetaan siinä erityisesti huomioon mm. ohjelmahankkeen muu rahoitus ja pyritään myös varmistamaan, että sen toteutumisella on jonkinlainen realistinen pohja. Tässä kohtaa nimenomaan aiesopimuksella on keskeinen merkitys. Oleellista on myös se, että ohjelman odotetaan olevan saatavissa ilmaiseksi silloin kun puhutaan valtakunnallisista kanavista. Tukeahan annetaan myös elokuville, mutta nehän eivät ole ilmaisia sellaisenaan. Aikanaan kyllä yleensä televisioon päätyy. Mm. Postia pappi Jaakobille on jo levitetty valtakunnan verkossa. Organisaatio on varsin yksinkertainen, Mediasäätiön valtuuskunnan muodostaa 25 perustajatahon edustajaa, tällä hetkellä puheenjohtajana Sirkku Nyström ja siinä tukena Kirkkohallitus. Käytännön valintatyön näille tukipäätöksille tekee Mediasäätiön hallitus, jonka puheenjohtajana on tällä hetkellä allekirjoittanut. Ja sitten varsinainen työjuhta tässä on asiamies, joka tällä hetkellä on tv-toimituksemme esimies Juha Rajamäki. Ja tässä on tuo hallituksen jäsenistö vielä. Kuten näkee, siellä on media-alan, elokuva-alan ja tv-alan ammattilaisia, sekä sitten seurakuntien edustajia. Ja mitä tässä on sitten saatu aikaan? Keskimäärin tämä kustantaa tuon 17 senttiä/seurakunnan jäsen. Perustajatahot ovat sitoutuneet säännölliseen rahoitukseen ja Kirkkohallitukselta tulee tuo 30 000 vuosittain ja vuositasolla saavutetaan tämä 340 000 jaettavaa avustusmäärärahaa. Tunnettuus on lisääntynyt kovasti. Tuon kolmen ensimmäisen täyden toimintavuoden aikana hakemuksia on tullut 356 kappaletta ja niiden yhteissumma on yli 6 miljoonaa euroa ja tukea on myönnetty 88 hankkeelle. Eli 24 % hakemuksista on saanut jonkinlaista tukea. Ja vielä sen verran täsmennän tuota, että kun tuli kysymys siitä, kuinka Kirkon tiedotuskeskus tai Mediasäätiö voisi vaikuttaa lasten- ja nuortenohjelmien tuotantoon. Lasten- ja nuortenohjelmat ovat olleet painopistealue Mediasäätiössä tässä näitten kolmen alkuvuoden aikana ja 88 tuetusta ohjelmasta 17 on ollut selkeästi lapsille suunnattua ja 8 nuorille - eli 25 88:sta on lapsille ja nuorille suunnattua ohjelmaa tai sitten tietokoneohjelmistoa. Ylipäätään tuotantoa, joka on suunnattu nimenomaan tälle kohderyhmälle. Ja tässä vielä jonkun verran taustatietoa näistä tuen laaduista. Arvoisa puheenjohtaja. Kiitos, tämä tässä.


Paluu