Puheenvuoro
Pesonen Tuomo
,
viestintäjohtaja
Otsikko:
Kyselytunti
Täysistunto:
Keskiviikkona 7 päivänä marraskuuta 2012 klo 15.30
Teksti:
Arvoisa puheenjohtaja, hyvät kirkolliskokousedustajat. Edustaja Antti Siukonen kysyy:
Minkälaisin suunnitelmin seurakuntavaaleihin on varauduttu sekä minkälaisella aikataulutuksella seurakuntien sopii odottaa tiedotukseen liittyvää materiaalia ja tietojärjestelmiä koskevaa ohjeistusta?
Seurakuntavaalien valtakunnallista koordinointia hoitavat työryhmät pyritään nimittämään kirkkohallituksen virastokollegiossa ensi kuussa. Näin ollen tässä vaiheessa ei voida vielä hahmottaa sen enempää viestinnällisiä kuin teknisiäkään linjauksia yksityiskohtaisemmin. Tarkoitus on kehittää ja ajanmukaistaa nykyisiä tieto- ja tulospalvelujärjestelmiä, ei ostaa kokonaan uusia raskaita järjestelmiä. Laajapohjaisten työryhmien työskentely pääsee käyntiin keväällä 2013, joten oletettavaa on, että näihin kysymyksiin voidaan palata aikaisintaan ensi kevään kuluessa.
Edelleen edustaja Siukonen kysyy, minkälaisia toimenpiteitä on tehty tai suunnitteilla nuorten äänestäjien uurnille saamiseksi, jotta edellisten vaalien äänestysprosentti voitaisiin ohittaa?
Viime vaaleista opimme sen, että esimerkiksi oikein valituilla ja kohdennetuilla ennakkoäänestyspaikoilla yhdistettynä toimivaan kampanjointiin oli merkittävä rooli nimenomaan nuorten äänestyshalun herättelemisessä. Näiden hahmottamisessa, kuten ylipäätään seurakuntavaalien järjestämisessä ensisijainen vastuu on kuitenkin seurakunnilla. Viime vaaleissa nuoret olivat valtakunnallisen kampanjoinnin erityiskohteena 16 vuoteen alennetun äänestysikärajan vuoksi. Vastaavalla nuorisopainotuksella tuskin mennään seuraaviin vaaleihin, vaan kohderyhmää ja painotuksia tulisi ajatella kokonaisvaltaisemmin nuoria unohtamatta. Tulevissakin vaaleissa on tarkoitus käyttää vaalikonetta, jolla oli viime vaaleissakin vaikutusta erityisesti nuorten äänestäjien aktivoimisessa. Tuore nelivuotiskertomus puhuu myös omaa selvää kieltään siitä, missä ja miten nuoret tavoitetaan parhaiten. Tällöin emme voi sivuuttaa verkkoviestintää ja kampanjointia verkossa.
Paluu