Puheenvuoro
Simola Pertti
,
edustaja
Otsikko:
Kirkkojärjestyksen 15 luvun 10 §:n muuttaminen, talousvaliokunnan mietintö 4/2010 kirkkohallituksen esityksestä 10/2009 - Ensimmäinen käsittely
Täysistunto:
Perjantaina 7 päivänä toukokuuta 2010 klo 13.05
Teksti:
Arvoisa arkkipiispa, hyvät edustajat. Aivan ensiksi korjaan talousvaliokunnan esitystä siten, että sivulla viisi olevaa voimaantulosäädökseen laitetaan päivämäärä, 1.8.2010. Tähän esitykseen sisältyy viisi muutosta nykytilaan verrattuna. Ensimmäinen muutos koskee tilintarkastajien lukumäärää. Esityksen mukaan kirkkovaltuusto tai yhteinen kirkkovaltuusto voi valita tilintarkastajiksi yhden tai useamman tilintarkastajan tai tilintarkastusyhteisön. Nykyisin tilintarkastajia on valittava vähintään kaksi. Tämä muutos on perusteltu, se ei rajaa kirkkovaltuuston mahdollisuutta valita useampiakin tilintarkastajia, mutta antaa mahdollisuuden käyttää vain yhtä tilintarkastajaa. Tämä on tarkoituksenmukaista esimerkiksi sellaisessa tilanteessa, jossa tilintarkastuksen hoitaa tilintarkastusyhteisö. Toiseksi edellytetään, että kaikkien tilintarkastajien tulee täyttää KHT, HTM tai JHTT tilintarkastajalle asetetut kelpoisuusehdot. Ammattitilintarkastajien rinnalle ei siis enää voi valita luottamushenkilötilintarkastajia. Tämä vastaava käytäntö on ollut kunnissa voimassa vuodesta 1995. Tätäkin muutosta voi pitää perusteltuna, talousvaliokunnan näkemyksen mukaan ammattimainen luotettava ja riippumattomasti toteutettu tilintarkastus tulee turvatuksi parhaalla tavalla kelpoisuusehdot täyttävien tilintarkastajien ja tilintarkastusyhteisön toimesta. Ammattimaisten tilintarkastajien vastuut on myös laissa hyvin selkeästi säädetty. Kolmas muutos liittyy tilintarkastajien jäsenyyteen seurakunnassa. Samalla, kun luottamushenkilötilintarkastajista luovutaan, poistetaan kirkkojärjestyksestä maininta siitä, että yksi tilintarkastaja ja yksi varatilintarkastaja voivat olla muun seurakunnan jäseniä. Tämän jälkeen kirkkojärjestyksessä ei ole säädöstä, joka edellyttää tilintarkastajalta seurakunnan jäsenyyttä. Tästä keskusteltiin jonkun verran talousvaliokunnassa, mutta todettiin, että seurakunnan jäsenyyttä ei ole tarpeen edellyttää, tilintarkastajat ja tilintarkastusyhteisöt toimivat toimeksiantosuhteessa seurakuntaan. On vaikea ajatella, että kirkkojärjestyksessä asetettaisiin ulkopuoliselle elinkeinoharjoittajalle kirkon jäsenyyttä koskevia kelpoisuusehtoja. Seurakunta voi kuitenkin tilintarkastusta hankkiessaan esimerkiksi kilpailutuksen yhteydessä edellyttää seurakunnan ja sen hallinnon tuntemusta. Neljäs muutos koskee kiinteän ja irtaimen omaisuuden tarkastamista. Kirkkojärjestyksestä poistetaan maininta siitä, että tilintarkastajien tai heidän avukseen valittujen tarkastajien tulee vuosittain pitää seurakunnalle tai seurakuntayhtymälle kuuluvan kiinteän ja irtaimen omaisuuden tarkastus. Perusteina on se, että kiinteä ja irtaimen omaisuuden tarkastaminen on seurakunnan sisäistä valvontaa, jonka järjestämisestä vastaa kirkkoneuvosto. Tilintarkastajien on puolestaan tarkastettava, onko sisäinen valvonta järjestetty asianmukaisesti. Kirkkoneuvostolle jää siis tässä vapaus järjestää sisäiseen valvontaan kuuluvan kiinteän ja irtaimen omaisuuden tarkastaminen parhaaksi katsomallaan tavalla. Tekisi mieli sanoa, että tässä nyt sitten annetaan seurakunnalle vähän lisää valtaa. Viides muutos sisältyy säädökseen, jonka mukaan tilintarkastaja voidaan erottaa tai hän voi erota kesken toimikauden. Erottaminen voi tulla välttämättömäksi, jos tilintarkastaja menettää luottamuksen riippumattomaan tilintarkastukseen tai vaalikelpoisuutensa toimeen kesken toimikauden. Näin voi käydä esimerkiksi, jos hänet valitaan sellaiseen luottamustehtävään tai virkaan, joka estää toimimasta tilintarkastajana. Talousvaliokunta katsoo, että kirkkohallituksen seurakunnan tilintarkastusta koskevat muutosesitykset ovat perusteltuja ja tarkoituksenmukaisia.
Paluu