Puheenvuoro
Kemppainen Raili
,
edustaja
Otsikko:
Yleisvaliokunnan mietintö 3/2008 edustaja-aloitteesta 5/2008, joka koskee parisuhteisiin ja perhe-elämään liittyvän opastuksen lisäämistä ja monipuolistamista rippikoulutyössä
Täysistunto:
Perjantaina 7 päivänä marraskuuta 2008 klo 9.15
Teksti:
Arvoisa arkkipiispa, hyvät edustajat. Viime toukokuussa kirkolliskokous siis ohjasi yleisvaliokunnalle rippikoulua koskevan aloitteen ja aloite nostaa esille kysymyksen, saako nuori rippikoulussa riittävästi parisuhteisiin ja perhe-elämään liittyvää opastusta. Aloitteen tarkoitusta tukee se, että kyseiset teemat nousevat varmasti joinakin aikoina vahvemmin esille nuorten omista lähtökohdista ja kenties tukimateriaalia kaivattaisiin enemmän. Valiokunnan mietintö on tahallisesti liiankin informoiva. Valiokunta halusi esitellä edustajille nykyiset rippikoulusta annetut normit ja ohjeet ja rippikoulun sisällön, sen takia mietinnön sivulla kolme on esitelty yksityiskohtaisesti esimerkkinä Nuoren elämä -jakson keskeiset sisällöt. Rippikoulun laajuushan on, näin nyt sanoisin, vain 80 tuntia. Rippikoulussa käsitellään siis monipuolisesti nuoren elämään ja uskoon liittyviä asioita ja on tärkeä käsitellä siellä tietenkin myös perheeseen liittyviä asioita, niin kuin nyt tehtäneen. Siksi valiokunta ei pidä mahdollisena, että tuon 80 tunnin puitteissa niin sanottua perheopetusta lisättäisiin, painotuksia tietenkin voi olla. Sen sijaan valiokunta pitää tärkeänä, että rippikouluaineistoa ja oheismateriaalia kehitetään ja monipuolistetaan, eikä ole syytä jättää korostamatta myöskään hiippakunnallisen niin sanotun valvonnan ja rippikoulun pitäjien koulutuksen merkitystä. Koulutus ei aina välttämättä liene ihan koulutustakaan, vaan yhteispohdintaa siitä, millä tavalla asioita saataisiin kulloinkin parhaiten esille. Luontevinta on oheis- ja tukiaineiston tuottamisessa se, että asiantuntijaelintä kasvatuksen ja nuorisotyön sekä perheasioiden yksikköä kirkkohallituksen toiminnallisessa osastossa käytetään hyväksi, jos nyt tätä sanaa saan käyttää ja materiaalin päivittäminen onkin aika ajoin varmastikin tarpeen. Milloin sen aika on, sen määrittänee parhaiten juuri mainitsemani yksikkö. Luontaista on myös se, että muuten syntyvä aineisto ohjataan rippikoulun oheismateriaaliksi, tukimateriaaliksi myös. Näillä perusteilla yleisvaliokunta esittää, että tämä aloite ja valiokunnan mietintö lähetettäisiin hiippakuntien tuomiokapituleille tiedoksi käytettäväksi rippikoulujen kehittämisessä ja toisena pontena esitämme, että kirkolliskokous antaisi kirkkohallituksen tehtäväksi selvittää, miten parisuhteisiin ja perhe-elämään liittyvää rippikouluaineistoa voitaisiin monipuolistaa ja tarvittaessa laatia uuttakin aineistoa rippikouluja varten.
Paluu