Puheenvuoro



Keskitalo Jukka, kansliapäällikkö

Otsikko:
Viestintästrategian laatiminen (Edustaja-aloite 1/2013)

Täysistunto:
Maanantaina 13 päivänä toukokuuta 2013 klo 13.00

Teksti:
Arvoisa puheenjohtaja, ensin tältä paikalta Stig Kankkoselle sellainen kommentti, ettei laisinkaan ollut "ilkeä ääni" tämän aloitteen tekeminen. Jos sellainen vaikutelma on syntynyt niin haluan kyllä korjata, että näin ei ole ainakaan kirkkohallituksen näkökulmasta. Minusta päinvastoin tässä aloitteessa kuvastuu ja kuultaa läpi aito huoli viestinnän vaikuttavuudesta ja myöskin sellaisista yhteisistä linjauksista ja toimintatavoista, joita tarvitaan. Siitä Johanna Korhonenkin äsken mainitsi. Minulla oli tässä muutama pointti, josta Päivi Linnoinen jo vei pari, eli en lähde niitä toistamaan muuten kuin ehkä vielä paria vahvennan. Siis valiokunnan pohdittavaksi ikään kuin, että mitä on jo tehty, sillä sitä mitä on tehty, ei kannata tehdä uudestaan, vaan miettiä ehkä uusia näkökulmia. Todellakin meillä on Meidän kirkko, osallisuuden yhteisö -strategia ja siinä yhtenä kuudesta painopistealueesta on viestintä, ja se on otsikoitu "Viemme viestiä". Kirkkohallituksen strategiassa, joka tehtiin tämän meidän kirkkostrategian pohjalle, todellakin viestintä on läpäisevänä. Siinä ei ole niinkään osastonäkökulmaa tai työalanäkökulmaa, vaan viestintä on siellä läpäisevästi läsnä. Esimerkiksi missiossa sanotaan: "Hoidamme kirkon yhteisiä tehtäviä, pidämme esillä ja edistämme kirkon näkökulmia, sekä viestimme muuttuvassa maailmassa." Tässä subjekti ei ole siis KT, vaan koko kirkkohallitus viestii. Se on se ajatus. Visiossa sanotaan: "Vuonna 2015 olemme toimintaympäristön muutoksia ennakoiva ja tunnettu kirkon edunvalvoja, sekä arvostettu kirkon yhteisten tehtävien kehittäjä ja viestijä." Ja näitä kommentteja on siellä useita, vain nämä esimerkkinä.

Tässä on jo todettu, että kirkolle valmistellaan parhaillaan uutta strategiaa. Pidän hyvänä ajatuksena, että siinä pohditaan tiiviisti viestinnän roolia, ja mahdollisesti otetaan se niin laajasti huomioon, kun se on niissä puitteissa mahdollista. Mikäli kirkolliskokous tulee antamaan erillisen viestintästrategian tehtävän valmistelemisen kirkkohallitukselle tehtäväksi, niin pitäisin tärkeänä, että järjestys on oikea: että ensin tehdään kirkolle yleisstrategia, jonka pohjalle tehdään viestintästrategia, jos se siis katsotaan tarpeelliseksi. Vaunuja ei pidä panna hevosen eteen, vaan päinvastoin, elikkä kirkon kokonaisstrategia täytyy olla se, joka ohjaa myöskin viestintää. Toisena näkökulmana heitän pohdittavaksi sellaisen ajatuksen, että tarvitaanko erillistä viestintästrategiaa? Onko enemmänkin kysymys viestintästrategian sisällyttämisestä valmisteilla olevaan strategiaan, koska viestintä todellakin palvelee yhteisön strategisia tavoitteita. Viestintä ei voi lähteä tekemään omaa agendaansa. Sen täytyy palvella yhteisön kokonaisagendaa. Tämän ajatuksen mukaisesti voitaisiin ajatella, että viestintä kuuluu yhteisön päästrategiaan ja sieltä vedetään käytännön linjauksia eli luodaan yhteisiä toimintatapoja niin, että tiedetään miten toimitaan ja kaikki toimivat samansuuntaisesti. Eli tavallaan tämmöinen integroiva linja. Nämä näkökulmat halusin vain tuoda valiokunnan pohdintoihin mukaan. Tätä aloitetta tervehdin ilolla, koska se tuo esille huolen viestinnästä ja esille nostaa viestinnän tärkeyden. Lopuksi totean, että teille on pöydälle jaettu tällainen vihkonen "Tositarinoita kirkosta". Tämä on myöskin meidän kokonaisviestintämme tuote, tällainen kirkon yleisesite, joka ei pyri olemaan tyhjentävä. Siinä on kertomusten muodossa välähdyksiä siitä, mitä kirkon elämässä tapahtuu ja mitä siellä virtaa siellä arjen tasolla. Kiitos.


Paluu