Puheenvuoro



Räsänen Niilo, edustaja

Otsikko:
Kirkon keskushallintoa koskevan sääntelyn muuttaminen (Kirkkohallituksen esitys 4/2013)

Täysistunto:
Maanantaina 4 päivänä marraskuuta 2013 klo 13.00

Teksti:
Arvoisa puheenjohtaja, hyvät edustajat. Nostan esiin yhden kirkon keskushallinnon muuttamista koskevan periaatteen. Esityksen yksi keskeinen tavoite on keventää kirkon keskushallintoa. Asetettu tavoite on erittäin hyvä ja kannatettava. Yleensä hallinnon keventäminen tarkoittaa myös menojen supistamista. Esityksestä tätä ei kuitenkaan ole lukijalle kovin paljon avattu, vaikka siitä on pieni maininta kohdassa 4.1 ja Keskitalo tuossa hieman valotti lisää näistä säästöistä. Mutta onko niin, että kun on lähdetty liikkeelle uudistuksessa, talous ei ole ollut niin merkittävässä asemassa kuin tässä vaiheessa. Eri organisaatioissa keskushallinnolla on taipumus ja paine kasvaa ja samalla pöhöttyä. Kirkon hallinto ei tee tässä varmaankaan poikkeusta. Siksi tähän on mielestäni kiinnitettävä nyt erityinen huomio. Esityksessä tuodaan esiin lakkautettavia asioita, kuten ulkoasiain neuvosto. Tehtävät siirtyisivät piispainkokoukselle ja kirkkohallitukselle. Organisaatio näyttää keveämmältä, ja hyvä näin. Mutta syntyykö tästä muutoksesta todellisia ja riittäviä säästöjä ja siihen liittyviä mahdollisia henkilöstövähennyksiä? Ja kuinka suuria ne olisivat? Kirkon käyttövarat eivät tulevaisuudessa lisäänny, vaan nyt näyttää itsestään selvältä, että varat ja samalla kirkon toiminta supistuvat. On kohtuutonta ajatella, että supistukset toteutetaan pääsääntöisesti vain siellä, missä varsinainen seurakuntatyö tehdään. Vyötä tulisi kiristää tasapuolisesti. Jos on pakko valita, minne rajuimmat säästöt kohdistetaan, pitäisi hallinto ja tässä tapauksessa kirkon keskushallinto olla erityisen tarkastelun kohteena. Koska säästötoimet ovat välttämättömiä nyt ja varmasti tulevaisuudessa, esityksen pitäisi sisältää myös tarkempi arvio muutoksen talousvaikutuksista. Kirkkohallituksen tehtävät kuitenkin lisääntyvät. Jos näin käy, vaaditaanko sinne jatkossa lisää työvoimaa ja virkoja? Nykytilanteessa keskushallinnon keventämisen pitää tarkoittaa myös kulujen merkittävää vähentämistä. Kysymys kuuluukin: millaisia säästöjä hallinnon keventämisestä on luvassa ja miten tämä suunnitteilla oleva malli sallii jatkossa vyön kiristämisen?



Paluu