Puheenvuoro



Salo Kalervo, edustaja

Otsikko:
Piispainkokouksen selonteko avioliittolain muutoksen johdosta (Piispainkokouksen kirje 1/2016)
Oikeudellinen selvitys avioliittolain muutoksen vaikutuksista (Kirkkohallituksen kirje 4/2016)
Keskustelumalli ja siihen liittyvä aineisto tueksi keskusteluihin avioliitosta eri tavalla ajattelevien välillä (Kirkkohallituksen kirje 5/2016)


Täysistunto:
keskiviikkona 9 päivänä marraskuuta 2016 klo 15.00

Teksti:
Arvoisa puheenjohtaja. Tuo kirkkohallituksen oikeudellinen selvitys avioliittolain muutoksen vaikutuksista lepää avioliittoon vihkimisen kaavan varassa, ja siihen liittyvien viittausten varassa. Tämä ajattelutapa on aika ohut. Jos mietimme vaikkapa Helsingin Agrikolan kirkossa vietettävää Tuomasmessua, niin näkemys käsikirjan sitovuudesta sakramentin vieton yhteydessä on aika ohut. Tuomasmessu seuraa jumalanpalveluskirjaa otsikkotasolla, mutta soveltaa sitä varsin vapaasti.

Selvitys nojaa varsinkin eduskunnan lakivaliokunnan mietintöön. Eduskunta kuitenkin teki päätöksen vastoin lakivaliokunnan enemmistön kantaa. Missä mielessä siis lakivaliokunnan mietintö edustaa lainsäätäjän normatiivista intentiota. Selvityksessä ei juurikaan pohdittu näitä perusoikeuskysymyksiä. Niitä saimme kyllä tässä äsken kuulla ja kiitoksia kerran vielä Pirjo Pihlajalle näistä ajatuksista. Huomaan, että tuo eriävä mielipide, jonka kirkkohallitukseen jätimme, on tähän esitykseen myöskin vaikuttanut.

Meidän pitäisi katsoa asioita nyt monipuolisesti, eri näkökulmista. Nyt peruutuspeiliin katsominen ei auta. Pikemminkin on katsottava sekä eteenpäin että sivulle. Minua kiinnostaisi piispankokoukselta kysyä sitä, miten piispat näkevät muiden pohjoismaisten kirkkojen näkemykset samaa sukupuolta olevien avioliitosta. Ennen kaikkea, miten piispat näkevät tämän prosessin teologisesti. Kehitys samaa sukupuolta olevien vihkimiskäytäntöön pohjoismaissa on ihan selvä ja monissa muissa sisarkirkoissamme mennään samaan suuntaan. Luemme samaa raamattua näiden kirkkojen kanssa ja tunnustuspohjamme on yhteinen. Nyt olisikin mielenkiintoista tietää, mitä tästä ajatellaan. Katsotaan myöskin näkökulmia eteenpäin. Toistaiseksi tässä keskustelussa on varsin vähän pohdittu sitä, minkälaisia seurauksia käytännössä tällä uudella avioliittolailla tulee olemaan kirkossamme.

Asioita perustellaan keskustelussa aika paljon Raamatulla. Raamattu ei ota kantaa samaa sukupuolta olevien kihlaparien mahdollisuuteen solmia avioliitto kirkossa. Kolme kohtaa on sellaista, joita keskustelussa yleensä siteerataan. Luomiskertomus kertoo Jumalasta maailmankaikkeuden luojana. Sopivan elinympäristön luomisen jälkeen Jumala loi kasvit, veden, maan eläimet ja lopulta ihmisen omaksi kuvakseen, mieheksi ja naiseksi. Mutta monta asiaa jää tämän luomiskertomuksen ulkopuolelle. Tekstissä ei puhuta lapsettomuudesta, keskenmenosta, vammaisena syntyvästä ihmisestä, tai vauvasta jonka sukupuolta ei voida määritellä - eikä myöskään kysymystä ihmisestä joka kykenee rakastumaan vain samaa sukupuolta olevaan ihmiseen. Vanhassa testamentissa toinen kohta käsittelee puhtaussäännöksiä, siinä puhutaan saastaisuudesta tavalla, joka on meille tavattoman vieras, kolmas Mooseksen kirja 18 luku. Aviopuolisoiden välinen sukupuliyhteys silloin kuin naisella on kuukautiset on kielletty, toisen miehen vaimon kanssa makaaminen on kielletty, samoin miesten välinen sukupuoliyhteys. Kuoleman rangaistuksella uhataan niitä, jotka avioliitossa ollen yhtyvät aviovaimoonsa tämän kuukautisten aikana. Uusi testamentti puolestaan sanoo, että pääsääntöisesti puhtaussäännöt ovat tarpeettomia.

Muutama näkemys vielä Paavalilta, roomalaiskirjeen ensimmäisestä luvusta. Paavali liittää samaa sukupuolta olevien sukupuolisen kanssakäymisen epäjumalanpalvelukseen, me puolestamme puhumme samaa sukupuolta olevan kihlaparin oikeudesta harjoittaa omaa kristillistä uskoaan menemällä kirkossa naimisiin. Paavali puhuu mahdollisuudesta itse valita sukupuolisen suuntautumisensa, me puhumme seksuaalisista suuntautumista, joka on sisäsyntyistä.

Yksi neuvo eri osapuolille minulla on olemassa, ja tämä neuvo tulee suoraan vuorisaarnasta, suoraan Jeesuksen opetuksesta: "Älkää tuomitko, ettei tuomittaisi. Niin kuin te tuomitsette, niin tullaan teidät tuomitsemaan, ja niin kuin te mittaatte, niin tullaan teidät mittaamaan."



Paluu