Puheenvuoro



Turtiainen Jouni, edustaja

Otsikko:
Kirkon keskusrahaston talousarvio vuodelle 2017 ja toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2017-2019 (Kirkkohallituksen esitys 5/2016)

Täysistunto:
tiistaina 8 päivänä marraskuuta 2016 klo 10.30

Teksti:
Arvoisa puheenjohtaja, hyvät edustajatoverit, liityn myös niihin jotka kiittävät kirkon keskusrahaston talousarvion ja toiminta- ja taloussuunnitelman esittelyä, erityisesti kansliapäällikön strategiaosuus oli selventävä ja hyvä. Haluaisin kiinnittää huomiota kirkon palvelukeskuksen strategisiin päämääriin vuoteen 2017 ulottuvalla ajanjaksolla. Kirkon palvelukeskuksen visiossa sivulla 84 todetaan, että olemme ammattitaitoinen ja luotettava kumppani kirkon perustehtävän tukemisessa. Samalla toiminta-ajatuksessa ilmoitetaan, että kirkon palvelukeskuksessa on osaava ja hyvin voiva henkilöstö joka tuottaa kirkon talousyksiköille kirjanpidon ja palkanlaskennan palveluja laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Nämä ovat erittäin hienoja ja tavoiteltavia asioita. Nykyinen tilanne todetaan kuitenkin sitten myöhemmin sivulla 86, että ainoastaan kaksi kolmasosaa seurakunnista on tähän mennessä siirtynyt kirkon palvelukeskuksen asiakkaaksi, ja loput tulevat mukaan viimeistään 1.1.2017. Tällä välillä kirkon palvelukeskus on teettänyt asiakastyytyväisyystutkimuksen, jonka perusteella asiakastyytyväisyyden oletetaan kasvavan siirtymäkaudella vuosittain. Asiakastyytyväisyyden mittauksessa arvoasteikko on ollut yhdestä viiteen, jossa numero yksi vastaa arvoa erittäin huono, ja viisi vastaavasti vastaa arvoa erittäin hyvä. Nyt siirtymäkauden jälkeen tavoitteeksi asetetaan tavoitetaso hyvä, eli neljä. Nyt esitän kysymyksen, että kuinka tämä vastaa tuossa visiossa ja toiminta-ajatuksessa esitettyjä tavoitteita, olla luotettava ja kuinka todettiinkaan, olla osaava, laadukas ja kustannustehokas. Onko nyt niin, että tavoitetasosta erittäin hyvä, eli viisi, on luovuttu. Eikö se pitäisi olla kuitenkin se kirkas selkeä tavoite. Kuluvalle ja ensi vuodelle tavoitetasoksi on määritelty 3,4. Kysyisin että mitä tämä kertoo kirkon palvelukeskuksen tavoitteellisuudesta ja intohimosta, ja mikä viesti tällä on meille seurakunnille. Urheilutermein tuo tavoitetason neljään tähtääminen merkitsee, että tehdään parhaamme ja katsotaan mihin se riittää. Mutta olisiko yhtään parempi ilmaista se pohjalaisittain; yritetään keskinkertaista mutta priimaa pakkaa tulemaan. Luulen että tämäkään ei riitä. Mitä jos kirkon keskushallinnossa olisi läpikäyvänä periaatteena se, että tavoitetaso kirkon palvelukeskuksessa on ainoastaan ja vain viisi, eli erittäin hyvä. Eikö se olisi silloin viesti myös meille seurakunnille, että kaikessa toiminnassa kannattaa asettaa tavoitteeksi tuo viisi, erittäin hyvä, jolloin se myös olisi kirkon palvelukeskuksen vision mukaisesti luotettava. Miksi tyytyä vähempään kuin erittäin hyvään.



Paluu