Puheenvuoro
Sorvari Heikki
,
edustaja
Otsikko:
Kirkon keskusrahaston talousarvio vuodelle 2013 ja toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2013 - 2015, talousvaliokunnan mietintö 5/2012 kirkkohallituksen esityksestä 8/2012 ja talousarvioaloitteesta 1/2012
Täysistunto:
Torstaina 8 päivänä marraskuuta 2012 klo 9.00
Teksti:
Arvoisa puheenjohtaja, hyvä kirkolliskokousväki. Valiokuntamme puheenjohtaja tuossa jo mainitsi sinisilmäisestä osasta joukkoamme. Saatte nyt sitten tehdä päätelmän kumpaan minä kuulun. Talousarviossamme on jälleen isoja lukuja satsauksina strategisiin it-hankkeisiin. Niiden kohdentuminen yksittäisiin hankkeisiin ei kuitenkaan ole ihan itsestään selvää talousarviota lukiessa. Kirkossakin olemme toivoneet päätöksentekoon avoimuutta ja läpinäkyvyyttä. Vastuullisesta sijoittamisesta ja rahavarojen käytöstäkin puhumme. Tähän liittyen annoimme talousvaliokunnassa jo viime kaudella muun muassa seuraavat kannanotot. Marraskuun 2010 -mietinnössämme talousarviosta lukee muun muassa seuraavasti: "
Talousvaliokunta on saanut selvityksen keskeisistä kehityshankkeista. Hankkeet ovat tärkeitä ja merkityksellisiä. Kehityshankkeet perustuvat kirkolliskokouksen hyväksymiin suunnitelmiin. Hankkeet ovat kalliita. Niiden vaikutusten, budjetoinnin ja toteuttamisen sekä arvioitujen säästöjen seuraamista varten tulee luoda mittarit. Hankkeita tulee säännöllisin määrävälein auditoida. Jokaisesta hankkeesta tulee hankkeen päättyessä laatia loppuraportti." Sitten toukokuussa 2011 tilinpäätösmietinnössämme on seuraava kannanotto: "Talousvaliokunta pitää tärkeänä, että kirkkohallitus seuraa HeTa-hankkeen toimeenpanon edistymistä ja sen kustannuksia sekä raportoi niistä. Kokonaiskirkon ja seurakuntien tasolla tulee seurata kustannussäästöjen toteutumista." Tuo HeTa oli siis ristimänimi nykyiselle Kipa palvelukeskukselle. Nuo talousvaliokunnan edellyttämät raportit kiinnostavat varmasti edustajia, auttavat ymmärtämään talousarvion määrärahaesityksiä ja antavat lisävalaistusta kirkolliskokouksen päätösten toteutumisesta. Raporttien peruslähtökohtana tulee tietenkin olla se informaatio, mihin kehityshankkeen päätökset aikanaan pohjautuivat. Esimerkkinä: Kun keväällä 2010 tehtiin päätös HeTasta, eli Kirkon palvelukeskuksesta, lukee hyväksymässämme kirkkohallituksen esityksessä seuraavasti: "Tarkennettujen laskelmien perusteella kirkon kirjanpidon ja palkanlaskennan palvelukeskus mahdollistaisi nykytilaan verrattuna vuoteen 2017 mennessä noin 7 miljoonan vuosittaiset kassavirtasäästöt kirkolle edellyttäen, että palvelukeskuksen toimipisteiden työt organisoidaan tapahtumalajeittain. Säästöt syntyisivät kustannustehokkuuden parantamisesta, tietojärjestelmäkustannuksissa sekä eläköitymisen vaikutuksista. Palvelukeskus-investointi katetaan Kirkon keskusrahaston ylijäämistä, HeTa-hankkeen investointitarve on noin 2,8 miljoonaa euroa sisältäen projektin ja it-investoinnit. Investoinnin takaisinmaksuaika on noin 3 vuotta." Olemme joitakin lukuja nähneet, mutta kun otetaan huomioon kulut HeTa-projektin esiselvityksestä lähtien, kulut valmiiseen, toimivaan Kipa palvelukeskukseen asti, saattaa tuo 2,8 euroa projektiin ja it-investointeihin kuluva summa jäädä hiukan pieneksi. Haasteellista on varmaan myös 7 miljoonan euron säästöjen saavuttaminen vuoteen 2017 mennessä, kuten päättäjille luvattiin, samoin kuin kolmen vuoden takaisinmaksuaika syntyneille kustannuksille. Nämä ovat toki vain yksiä haasteita monien muiden joukossa Haastetussa kirkossamme. Sen lisäksi, että esittämämme raportit antaisivat päätöksentekijöille tarpeellisia tietoja tehtyjen päätösten toteutumisesta ja uusien talousarviopäätösten tekoon, tällaiset raportit ovat hyödyllisiä myös, kun suunnitellaan uusia projekteja tai vaikkapa uutta tietohallintostrategiaa. Jotain on myös opittava tehdyistä ja työn alla olevista projekteista, niiden suunnittelusta ja toteutumisesta. Kirkolliskokous ja etenkin talousvaliokunta odottaa siis mielenkiinnolla viimeistään ensi kevään tilinpäätöskokoukseen raportteja strategisten hankkeiden toteutumisesta, siis hankkeiden vaikutusten, budjetoinnin ja toteuttamisen sekä arvioitujen säästöjen seuraamista varten luotuja mittareita ja raportteja. Raportteja hankkeiden toimeenpanon edistymisestä ja niiden kustannuksista, kokonaiskirkon ja seurakuntien tasolla seurantaa kustannussäästöjen toteutumisesta ja hankkeiden auditointia. Eli kuten talousvaliokunta on edellyttänyt jo edellisissä kannanotoissaan, joita nyt tässä mietinnössä ei enää ole lähdetty toistamaan.
Paluu