Puheenvuoro



Pesonen Tuomo, viestintäjohtaja

Otsikko:
Kyselytunti

Täysistunto:
Keskiviikkona 7 päivänä toukokuuta 2014 klo 14.30

Teksti:
Arvoisa puheenjohtaja. Edustaja Janne Kaisanlahti toteaa ja kysyy: Kirkko toimii aktiivisesti internetissä ja sosiaalisessa mediassa, mikä on luonnollisesti hyvä asia. Kirkko on alkanut kampanjoida myös syksyn seurakuntavaaleihin liittyen. Ymmärtääkseni kirkon Facebook-sivustojen tulee edustaa kirkon virallista linjaa eikä minkään tahojen yksittäisiä mielipiteitä. Kuitenkin seurakuntavaaleihin liittyvät kampanjan Usko hyvän tekemiseen Facebook-sivun tykkäykset-kohdasta löytyy muun muassa Vihreän liiton poliitikkojen Tuija Braxin ja Ville Niinistön fanisivut. En ymmärrä, minkä takia kirkon seurakuntavaalikampanja antaa julkista tukea joillekin yksittäisille poliitikoille. Samoin kampanjan puitteissa on tykätty esimerkiksi Tulkaa kaikki -liikkeen sivuista, mutta kirkon piirissä toimivia konservatiivisempia liikkeitä ei ole huomioitu. Seurakuntavaaleihin liittyvä kampanja Usko hyvän tekemiseen on muutoinkin herättänyt ihmetystä alkaen otsikostaan. Eikö luterilaisessa opissa ole kyse nimenomaan uskosta Jeesukseen eikä uskosta hyviin tekoihin? Tämän näkemyksen ja yleensäkin kirkon perustehtävään, Jeesuksen sovitustyöstä kertovan evankeliumin julistamiseen ja henkilökohtaisen uskonratkaisun merkitykseen liittyviä kysymyksiä tulisi pitää kirkkaasti esillä kaikessa kirkon tiedottamisessa. Edellä olevan johdosta kysyn, mikä taho on vastuussa seurakuntavaalien Facebook-kampanjan ylläpitämisestä, ja onko kirkko huolehtinut riittävästi siitä, että kirkon nimissä tapahtuva toiminta Facebookissa edustaa kirkon virallista linjaa eikä sivustojen ylläpitäjien yksityisiä mielipiteitä.

Vastaus: Kirkon Facebook-sivujen tehtävänä on tukea koko kirkon elämää. Vaalikampanjan mainoskampanjan kohderyhmäksi on vaaleja ohjaava työryhmä määritellyt kirkkoon ohuesti sitoutuneet. Sisältöjä on hyvä arvioida kohderyhmän näkökulmasta. Vaalien tärkeä tehtävä on ennen kaikkea saada ihmisten tietoisuuteen, että on tulossa vaalit, sekä kertoa siitä, mihin ehdokkaana ja äänestämällä voi vaikuttaa. Usko hyvän tekemiseen -Facebook-sivusta on vastuussa projektipäällikkö Mari Leppäsen johtama vaalitiimi. Vaalikampanjassa tehdään monenlaista yhteistyötä puolueiden ja poliitikkojen kanssa. Siksi on luontevaa, että myös Facebook-ryhmän kautta ollaan puolueisiin yhteydessä. Esimerkiksi kirkon Twitter-tili seuraa poliitikkoja. Vastaavasti erittäin onnistuneessa kirkon EU-arvoillassa viime viikolla Helsingissä oli nimenomaan poliitikkoja. Sosiaalisessa mediassa tykkääminen perustuu vuorovaikutukseen. Seurakuntavaalien Facebook-sivusto on reagoinut viesteihin ja tykkäämisiin, joita se on saanut, eli on vastattu tervehdyksiin, joita sivustolle on tullut. Vaalikampanjassa ja viestinnässä olemme avoimia eri suuntiin. Olemme käyneet kertomassa vaaleista kaikissa puoluetoimistoissa. Osallistumme kaikkiin tänä kesänä järjestettäviin puoluekokouksiin. Usko hyvän tekemiseen -ryhmässä on tykkääjinä ja tykättävinä erilaisia poliitikkoja, puolueita ja herätysliikkeitä. Vuorovaikutuksen myötä eri tahoja lisätään sosiaalisen median toiminnan mukaisesti. Jotkut tahot vain ovat aktiivisempia peukuttamaan vaalisivustoamme kuin toiset. Luterilaisen uskon mukaan ihminen ei pelastu hyviä tekoja tekemällä. Vaalikampanjan tunnuslause ei ole teologinen kannanotto. Slogania ja kampanjan sisältöä pohdittiin muun muassa kirkon viimeisen nelivuotiskertomuksen avulla. Tutkimuksesta selviää, että kirkon tekemä hyvä työ kotimaassa ja maailmanlaajuisestikin on yksi tärkeimpiä ihmisten kirkkoonkuulumisen syitä. Saamamme palautteen mukaan yhteiskunnassa on kasvava tarve saada lisää tietoa siitä, mitä kirkko suomalaisessa yhteiskunnassa tekee. Tämä toive on välitetty usein myös tästä salista kirkon tiedotuskeskukselle. Toivomme, että vaalien tunnuslause ja koko kampanja auttaisi kertomaan kirkon perustehtävästä, perustyöstä ja siitä, mistä hyvän tekeminen kumpuaa. Ryhtymättä nyt teologisoimaan tätä hallintoelinvaalia sen enempää, voisi yksi näkökulma keskusteluun olla sekin, että usko ilman tekoja on kuollut. Me luotamme siihen, että ehdokkaat hiippakunnissa ja seurakunnissa osaavat sanoittaa itse itselleen tärkeät teemat niin teologian kuin seurakunnan käytännön elämänkin näkökulmasta. Lisää tietoa näistä asioista saa muun muassa sivulta www.seurakuntavaalit.fi, ja tuon Facebook-sivun nimi on Usko hyvän tekemiseen. Kiitos.


Paluu